Annons
Skuret lager bakom nödlandning
Det var ett skuret kullager som tvingade en helikopter att nödlanda i Gällstad 6 februari förra året. Det visar rapport från Statens haverikommission.
Ulricehamn • Publicerad 11 januari 2013
En elev vid helikopterflygskolan Northern Helicopters hade startat från Jönköpings flygplats för en träningsfyllning. Piloten hörde en bang bakom ryggen, därefter smatter och vibrationer. Han lyckades nödlanda med helikoptern i stort sett oskadd på ett fält.
Ett skuret lager visade sig ha orsakat problemen som tvingade fram en nödlandning. Lagret hade inte fått tillräcklig smörjning. Helikoptertillverkaren har gått ut med nya regler för smörjning, med tätare intervall. Men det kommer också att krävas bättre sätt att säkerställa att fettet verkligen kommer in i lagret på avsett sätt.
Annons
Helikoptern är en fransk Guimbal Cabri G2.
Piloten agerade helt som han skulle och får närmast beröm i haverirapporten.
Ingemar Brink
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons