New Wave vinnare på EM
Bolaget har ensamrätt till fotbollslandslagets officiella tröjor. Och ett mästerskapsår säljer de som smör.
I takt med att fotbollslandslaget gräver guld på planen växer intresset för sporten. Utbudet av matchtröjor, halsdukar, mössor och andra prylar för supportrarna har ökat markant de senaste tre, fyra mästerskapen.
Sedan 2003 är New Wave Group, via ett dotterbolag, ensam leverantör av landslagets officiella matchtröjor från Umbro. Bolaget räknar stenhårt med att sommarens EM ska ge klirr i kassan.
– Det är julafton! Vi kommer att slå vårt rekord från VM 2006. Våra produkter rullar ut året runt. Men ett år med ett mästerskap är det extra mycket, säger Per Segerqvist,vd på Seger United inom New
Han vill inte berätta hur många tröjor företaget spås sälja. Annat än att det snarare rör sig om tusentals än hundratusentals. Inte heller Svenska Fotbollförbundet, som har tecknat avtalet med New Wave Group, vill uppge några siffror. Men en officiell landslagströja kostar från 600 kronor i butikerna och förbundet får royalty på försäljningen. Hur mycket är dock okänt, men det handlar om ”mycket pengar”.
– Det är betydelsefullt. Fast allra viktigast är att det marknadsför vår sport, säger Janne Larsson, marknadschef på Svenska Fotbollförbundet.
– Den stora vinsten ett EM-år ligger i supporterartiklarna. Det är de som sätter fart nu. Vi har egna tröjor och vi har Umbros officiella och vi säljer jättebra av båda två, säger Per Malmros, projektledare på Stadium.