Fordonen svek veteranbilsträffen
Kölingared.
Vädret gjorde att endast ett 10-tal gamla fordon mötte upp. Men det fanns annat som hände också.
Det var en hel del besökare som mötte upp på Årås kvarn i går, det ostadiga vädret till trots. Men det blev få veteranfordon som mötte upp, och det kan ha sin förklaring i traktens vägstandard.
– De som har gamla fordon är rädda om dem och vill inte gärna ta ut dem på regnblöta grusvägar. Och det är just sådana som finns häromkring, förklarar Thomas Landström, ordförande i föreningen Änglagårdsbilen.
Cykelmotor i dollargrin
Det var denna förening som tillsammans med Bygdegårdsföreningen Årås kvarn stod som arrangör av den traditionella veteranfordonsträffen.
De fordon som kom var intressant och mötte stort intresse. Inte minst gällde detta den cykelmotor som Mats Karlsson från Hökerum kom med. Den hade han lastat in i ett gammalt fint dollargrin, som han också visade upp.
– Hade vädret varit bättre hade jag i ställen kommit hit med min T-Ford från 20-talet. Cykelmotorn är en hjälpmotor som placerats på en cykel, föregångare till senare tiders mopeder. Denna av märket DKW tillverkades åren 1919–1925, berättar han.
De sommarentreprenörer som jobbat med Änglagårdsbilens lansering fanns på plats med diverse aktiviteter. Bland annat ordnade man tipspromenad och en annorlunda form av spelet 21, där det gällde att kasta pil på spelkort, uppsatta på en tavla. Det sista visade sig inte vara något lätt.
– Vi var väl lite oförberedda på regn. Som det först såg ut trodde vi att vi provisoriskt var tvungna att hålla till inomhus, men så slutade det regna och kunde ha våra aktiviteter utomhus, i alla fall till en början. Det gjorde det lite rörigt och stressigt, berättar Daniel Mattiasson, som tillsammans med Simon Hasselsjö och Robin Karlsson ingick i sommarentreprtenörsgruppen.
Dragspel och loppis
Inne i själva kvarnbyggnaden var det servering, och där underhöll Günter Vegat på sitt durdragspel. Och i en annexbyggnad var det loppis, årets sista i en lång serie som startade på mors dag.
Men den stora klenoden som visades var ändå Änglagårdsbilen. Bilen är en Mathis av 1911 års model. Den är världens äldsta bil av detta märke och den är praktiskt taget i originalskick. Endast lyktor har tillkommit, men de fanns från början att tillköpa som extrautrustning, samt signalhorn. Bilen är i fullt körbart skick och används i bland i olika sammanhang.