Annons

Åsunden runt lockade ädla engelsmän

I går var kanske Ulricehamn landets Rolls Royce- och Bentlytätaste stad. 25 stycken bilar av dessa ädla märken deltog då i ett rally, Åsunden runt. Äldsta bil var arrangören Kjell Linds Silver Ghost som registrerades i Sverige 1921, landets näst äldsta.
Ulricehamn • Publicerad 14 augusti 2011
_Bilen kallades för världens bästa och det var den säkert också på sin tid, säger Bosse Andersson, Kjell Lind har en smörjkanna i mässing, originalutrustning i motorrummet, redo för alla eventualiteter.
_Bilen kallades för världens bästa och det var den säkert också på sin tid, säger Bosse Andersson, Kjell Lind har en smörjkanna i mässing, originalutrustning i motorrummet, redo för alla eventualiteter.Foto: Göran Glans
? Motorn har ett otroligt vridmoment. Jag ja i 4:an i Tvärred och körde sedan runt sjön hit utan att växla, berättade Claes-Göran Hammargren, Borås.
? Motorn har ett otroligt vridmoment. Jag ja i 4:an i Tvärred och körde sedan runt sjön hit utan att växla, berättade Claes-Göran Hammargren, Borås.Foto: Göran Glans
Rallyts enda kvinnliga chaufför (vad skulle Rolls och Royce tyckt om det) var Anette Eriksson-Lind som rattade en Doctors cupé av 1923 års modell.
Rallyts enda kvinnliga chaufför (vad skulle Rolls och Royce tyckt om det) var Anette Eriksson-Lind som rattade en Doctors cupé av 1923 års modell.Foto: Göran Glans
Här svänger Kjell Lind med Bosse "Bildoktorn" Andersson som passagerare in till Stora Skottek efter rallyt.
Här svänger Kjell Lind med Bosse "Bildoktorn" Andersson som passagerare in till Stora Skottek efter rallyt.Foto: Göran Glans

–Vi började med att köra från Stora Skottek in till Ulricehamn där Bosse "Bildoktorn" presenterade alla bilarna allt eftersom de passerade för på Gågatan.

–Därifrån gick rallyt vidare till Hofsnäs för lunch och sen tillbaka till Ulricehamn. Många av deltagarna stannade då till på Torps stenhus, berättade Kjell Lind.

Annons

Efter återsamling på Stora Skottek förflyttade man sig till Skotteksgården där Bosse Bildoktorn kåserade om bilar och människor han mött. Dagen avslutades med middag och prisutdelning, bland annat till längst bortifrån kommande ekipage. Det var några bilar från norra Stockholm som stred om det priset.

Världens bästa bil

Kjell Lind med Bosse Andersson i passagerarsätet kom först tillbaka. Bosse var nöjd med turen och med bilen.

– Den kallades världens bästa bil och var det säkert då. Silver Ghosten var samtida med T-Forden...

Silver Ghost tillverkades åren 1907 till 1925, med uppehåll under första världskriget.

Kjells bil beställdes av friherre Luis de Geer på Lövstads bruk, som bröllopsgåva åt dottern. Bilen tillverkades 1919-20, levererades till Sverige 1920 och registrerades här 1921.

Som brukligt var hade den två karosser, en för vinter och en för sommar.

Motorn en skönhet

Bosse och Kjell studerade gärna motorn, en skönhet in sig för den teknikintresserade. Kjell demonstrerade tillbehören, en smörjkanna i mässing och en mässingsburk för glödlampor i reserv.

Roland och Ninnie Landgren från Lammhult parkerade intill värden, deras bil var från tidigt 1970-tal.

Annons

–Jag hade tidigare en gammal Duett som hobbybil, berättade Roland. –Det är roligt att läsa ägarens manual. Där står att bilen får skötas och tankas endast av ägaren, hans chaufför eller mekaniker. Och detta 1972!

Tala om konservatism! Att en kvinna skulle äga en Rolls Royce, eller till och med köra en, fanns nog inte i deras sinnevärd.

Svårstyrd i rondeller

Det brydde sig Anette Eriksson- Lind inte om utan rattade sin Doctors Cupé från 1923.

–Jag gillar bilen, den är rolig att köra, möjligen lite jobbig att styra i rondeller. Jag bryr mig inte om att dubbeltrampa när jag växlar, det rasslar lite men går bra ändå. Fast det är ingen bil jag åker till ICA i. Den går bäst när motorn är ordentligt varm och det hinner den inte bli på den korta biten.

Claes-Göran Hammargren från Borås rattade en Silver Ghost från 1924, tillverkad i USA.

–En underbar bil, den är en dröm att köra! Ett otroligt vridmoment. Man startar på 2:an och växlar till 4:an nästan direkt. Fast med bara bakhjulsbromsar så gäller det att planera sin körning.

Göran Glans
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons