Tv-kändis ny borgmästare i Brasilien
Mångmiljonären João Dorias politiska kampanj påminner i mångt och mycket om den som den kontroversielle affärsmannen Donald Trump driver för att bli USA:s näste president. Och det finns många likheter mellan de båda herrarna.
Doria har varit programledare för den brasilianska versionen av den dokusåpa som gjorde Donald Trump till tv-kändis i USA. Förutom att han skrivit flera självhjälpsböcker står han bakom magasinet Caviar Lifestyle. Med en personlig förmögenhet på omkring 56 miljoner dollar har Doria finansierat stora delar av sin kampanj ur egen ficka. Mottot "Jag är ingen politiker, jag är en affärsman" tycks ha gått hem hos väljarna i Sydamerikas största stad.
Doria, som representerar mittenpartiet PSDB, fick 53 procent av rösterna i borgmästarvalet i söndags. En av dem kom från den 25-åriga egenföretagaren Ana Paula Bispo som är trött på att se politiker dras in i korruptionsskandaler i Brasilien.
””
TT