Mat i farten går som tåget i Indien
Varje dag reser 23 miljoner människor på statliga indiska järnvägar. En stor källa till klagomål bland dessa har varit maten som erbjuds ombord. Rapporter har visat på stora brister kring mathanteringen och resenärerna har velat se en större variation av rätter. Och som ett led i moderniseringssträvanden får de nu gehör.
Med hjälp av en telefonapp kan resenärer sedan en tid tillbaka beställa mat från olika restauranger, som därefter levereras när tågen stannar vid större stationer. Nästa steg blir att sätta upp kök vid stationerna, så att matkedjor ännu lättare kan leverera fräsch mat.
Maten var oätlig tidigare, berättar passageraren Amit V när han precis fått in en curryrätt som han beställt via appen.
””
Förra året meddelade regeringen att man vill satsa 8,5 biljoner rupier (över 1 100 miljarder kronor) under fem år på att modernisera järnvägen, som är Asiens äldsta.
Förutom bättre mat ska det bland annat byggas höghastighetslinjer. Den första ska stå klar mellan Ahmedabad och Bombay om sex år.
TT