Ekblom: Jag ger aldrig upp kampen
Det återstår sex lopp i årets STCC. Tre lopp på Anderstorp och tre på Mantorp. Och mästerskapet handlar om två förare, ledaren Robert Dahlgren i en Seat Cupra Leon och Fredrik Ekblom i VW Golf.
40 poäng är mycket. Som mest har någon av förarna tagit 31 poäng mer än den andra vid en racinghelg under säsongen. Allt måste det stämma för Fredrik Ekblom, både i Anderstorp och i Mantorp, för att han ska ha en chans. Men Robert Dahlgren inser att det ännu inte är avgjort.
””
För Robert Dahlgren åtrår en triumf. Han har varit två fyra gånger tidigare utan att kunna få till en mästerskapstitel.
Det finns några aspekter att hålla koll på när loppen i Anderstorp startar.
Kvalet
Kvalet har kommit att få stor betydelse under det nya reglementet. Och Robert Dahlgren kallas "kvalkungen". Ska Ekblom ha en chans måste han lyckas bra i kvalet. Men han menar att det inte är lätt att få till en bra tid.
””
Fördel: Dahlgren
Banan
Anderstorp är STCC:s längsta och snabbast bana. Det ger en fördel till de lite tyngre bilarna, som Audi och Honda. Risken är att Seat och VW hamnar längre ner och där är poängskillnaderna mellan placeringarna mindre.
””
Fördel: Dahlgren
Misstagen
Fredrik Ekblom nollade första loppet på Solvalla efter tjuvstart. Daniel Haglöf i pole drog i väg för tidigt och Ekblom följde efter.
””
Ingen av förarna har råd med misstag och man kan räkna med att de kommer att ha koll på varandra och köra på säkerhet mer än på chans.
””
Fördel: Ekblom (som redan gjort sitt misstag).
Turen
Tredje loppet på Falkenberg var oturligt för Ekblom. Han ledde och var på väg mot seger men en punktering sex varv före mål grusade förhoppningarna.
””
Fördel: Ingen, oturen slår blint.
Johan Krisoffersson som är den enda utmanaren till de två har kört klart för säsongen. Han kör rallycross-EM i Frankrike denna helg och i Lettland om fjorton dagar.
TT