Annons
Nyheter

Tiden börjar rinna ut för SAS

Tiden börjar rinna ut för krisande flygbolaget SAS. Mötena om det jättelika sparpaketet med lönesänkningar avlöste varandra i helgen. Sent på söndagskvällen fanns ingen uppgörelse som kan rädda företaget undan konkurs.
Nyheter • Publicerad 18 november 2012
Foto: Johan Nilsson / SCANPIX

Uppgifter i danska medier gjorde gällande att bankerna givit bolaget förlängt andrum till på måndagsmorgonen. Men detta förnekade SAS presschef Elisabeth Manzi.

– Jag har inga andra uppgifter än det jag sagt tidigare, det är söndagen som gäller, sade hon till TT.

Annons

På kvällen sade SAS nej till pilotfackens senaste bud om en generell lönesäkning på 25 procent, rapporterar danska TV2. Samtidigt fortsatte förhandlingarna i Köpenhamn. Svenska tjänstemannfacket Unionen bekräftade sent på kvällen att man diskuterade ett bud från företagsledningen.

Några timmar dessförinnan lämnade delar av SAS-styrelsen, med ordförande Fritz Schur i spetsen, Köpenhamn. Källor uppgav för Dagens Nyheter att målet var Stockholm och ännu ett krismöte, nu med kreditgivare. Men varken banker eller Sveriges regering ville kommentera uppgiften.

Schur uppgav tidigare att förhandlingarna med facken gått dåligt. Men det var oklart vilka besked facken fått:

– Vi väntar fortfarande på ja eller nej på vårt bud från i morse. Nu har vi hört genom medierna att de sagt nej. Det tycker vi är dåligt, sade en irriterad Helge Thuesen, ordförande i danska kabinfacket, på söndagskvällen.

Även vice ordförande i det danska kabinfacket, Jean Pierre Schomburg, var missnöjd med SAS-ledningens förhandlingsmetod.

– Det är oansvarigt av företaget att tillåta en förhandlingsprocess på det här viset. Vi har lagt ett seriöst bud som bland annat innehåller arbetstid, lön och flexibilitet, säger han.

Kabinfacket ska bland annat ha erbjudit en ökad arbetstid med tre och en halv timme per vecka – från 44 till 47,5.

SAS-personal hade heller inte fått någon information. En flygvärdinna som arbetat i 35 år på bolaget berättade anonymt för TT:

– Vi i besättningen mår inte bra, folk har hjärtklappning och mår väldigt dåligt. Alla bara går omkring och är jätteoroliga. Folk är gråtfärdiga, men passagerarna är jättegulliga och stöttar och stöttar.

Samtidigt förbereder företaget ett värsta-scenario med konkurs. SAS har beordrat att alla plan runtom i världen ska vara fulltankade för att kunna köras tillbaka till Skandinavien. Utlandspersonal har också fått rådet att ha kontanter tillgängliga för att kunna bekosta sitt uppehälle.

SAS sparpaket

15 000 anställda ska bli 9 000 genom försäljning av verksamheter och uppsägningar. 800 administrativa tjänster försvinner i Sverige, Norge och Danmark. Antalet chefer ska minska. Marktjänsten, med personal som jobbar med incheckning och bagagehantering, säljs. Det norska bolaget Wideröe säljs.

Alla anställda får sänkta löner. Flygande personal med upp till 15 procent, högre chefer med upp till 17 procent. Vd sänker sin lön med 20 procent, motsvarande omkring 2 miljoner kronor om året.

Veckoarbetstiden för flygande personal utökas från maximalt 42 timmar till 47,5 timmar. Gränsen för maximal arbetstid per månad höjs.

Ändrade regler för semester, med kortare sammanhållen semester sommartid. Semesterperioden ska inte bara omfatta juni, juli och augusti.

Pensionssystemet görs om från förmånsbaserad pension till premiepensioner. Pensionsåldern höjs från 60 till 65 år.

Källor: SAS, Unionen (TT)

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons