unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Sjuhäradarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Svenska instrument på rymdfarkost

Det blir svenska rymdinstrument som följer med på rymdfärjan till jätteplaneten Jupiter. Farkosten ska skjutas upp 2022, och vara framme på Jupiter 2030, enligt planen. Rymdfarkosten byggs av franska Airbus, och beställare är rymdorganisationen ESA.(TT)
Det blir svenska rymdinstrument som följer med på rymdfärjan till jätteplaneten Jupiter. Farkosten ska skjutas upp 2022, och vara framme på Jupiter 2030, enligt planen. Rymdfarkosten byggs av franska Airbus, och beställare är rymdorganisationen ESA. Sve
Det blir svenska rymdinstrument som följer med på rymdfärjan till jätteplaneten Jupiter. Farkosten ska skjutas upp 2022, och vara framme på Jupiter 2030, enligt planen. Rymdfarkosten byggs av franska Airbus, och beställare är rymdorganisationen ESA. Sve

Det blir svenska rymdinstrument som följer med på rymdfärjan till jätteplaneten Jupiter. Farkosten ska skjutas upp 2022, och vara framme på Jupiter 2030, enligt planen. Rymdfarkosten byggs av franska Airbus, och beställare är rymdorganisationen ESA. Svenska forskargrupper vid Institutet för rymdfysik utvecklar två instrument. Det ena ska mäta vilka typer av partiklar som finns kring Jupiter och dess månar för att utröna hur rymdmiljön är runt den väldiga planeten.

Det andra ska mäta radiovågor, elektriska och magnetiska fält samt laddad gas runt planeten, för att undersöka förutsättningarna för liv under isen runt Jupiters månar.

TT