Mindre kritik mot omgjort klimatbilsförslag
Regeringen höjer bonusdelen jämfört med det förslag som tidigare i år var ute på remiss. Den som köper den miljövänligaste nya bilen får 60 000 kronor, jämfört med det remitterade förslaget på 45 000 kronor. Samtidigt höjs skatten på en ny bil som exempelvis släpper ut 200 gram koldioxid per kilometer till 8 000 kronor om året de första tre åren.
””
Det ursprungliga förslaget fick en hel del kritik från remissinstanserna. Per Bolund säger att de förhöjda nivåerna är en förändring regeringen tagit till sig, och att man också inför en infasningsperiod fram till 2020, då ett nytt EU-system kan börja användas.
Ris och ros
Förändringarna tas emot positivt av bland annat Motormännen, som bland annat är glada åt de höjda nivåerna och att gasbilar får en bonus på 10 000 kronor.
””
Däremot är Motormännen kritiska till att systemet väntas innebära ett tillskott till statskassan med 400 miljoner under nästa år, och 9 miljoner för 2019.
””
Charlie Magnusson, informationschef på Motorbranschens Riksförbund (MRF), tycker också att en del av förändringarna är bra.
””
MRF tycker också att det är dåligt att förslaget inte tar hänsyn till om en bil drivs av biodiesel, även om Magnusson medger att frågan är svår.
””
Ska påverka i köpögonblick
Bolund försvarar tidsperioden för den höjda skatten.
””
När det gäller transportnyttan säger Bolund att det funnits en del problem med att basera fordonet på exempelvis vikt.
””
TT