Människohandelsoffer i voodoons järngrepp
””
Juju är den nigerianska varianten av voodoo, som har ett särskilt starkt fäste i Edo State, den delstat i sydvästra Nigeria som i stort sett alla de nigerianskor som säljer sex i Europa kommer ifrån. Simon Häggström beskriver juju som en djupt rotad folktro.
””
"Madam" ordnar resan
De fattiga, unga kvinnor som rekryteras för prostitution i Europa får höra att de ska få jobb som servitriser, barnflickor eller frisörer. En "madam" ordnar pass och biljetter och före avresan tas kvinnan till en jujupräst för att avlägga en ed. Ritualen kan gå till på olika sätt. Ofta får hon lämna ifrån sig mensblod, naglar eller hår - och inte sällan sina trosor - till prästen som behåller detta i ett paket. Ofta blandas blod från kvinnan med blod från till exempel en höna.
Kvinnan får avlägga en ed som innebär att hon måste betala tillbaka skulden till sin "madam". En vanlig prislapp för hjälp med resa och jobb är 50 000 euro, alltså en halv miljon kronor. Kvinnan förmås också att lova att inte prata med polis eller andra myndighetspersoner i Europa. Bryter hon eden kommer död, sjukdom och infertilitet att drabba henne själv eller hennes familj.
””
Vilken ofantlig summa 50 000 euro är förstår inte kvinnorna när de skriver på kontraktet, de får höra att det kan man snabbt tjäna ihop i Europa, berättar Mats Paulsson.
Rått kycklinghjärta
Kvinnorna som ska medverka i en rättegång om människohandel i Malmö följer mönstret. De är skyldiga varsin "madam" 45 000 respektive 40 000 euro och de har båda avlagt ed i en jujuritual. Den ena kvinnan har berättat för polisen hur hon vid besöket hos jujuprästen fick äta ett rått kycklinghjärta, blev skuren med rakblad över bröstkorgen och hur prästen därefter gnuggade djurblod i såren.
Den psykologiska makten över kvinnorna innebär att de kan styras på distans. Människohandlaren, som de regelbundet skickar pengar till, kan befinna sig hundratals mil bort.
””
Den hundrade kvinnan
I 99 fall av 100 tackar dessa kvinnor nej till insatser från socialtjänst och polis. Dels är de rädda för att bryta eden, dels är de fast beslutna att skicka hem pengar till familjen.
””
Trots att problematiken är känd sedan lång tid tillbaka har svensk polis haft svårt att tackla den. Men Simon Häggström tycker att det håller på att ändras, framför allt genom ökad kunskap.
””
TT