Lagen kräver vinterdäck från 1 december till sista mars.
Om det är vinterväglag.
Men det behövs inte snö eller is för att bilen ska sladda och de som väntar för länge med att skruva på vinterdäcken lever farligt på vägarna.
– Gummiblandningen gör att ett sommardäck inte presterar optimalt under fem plusgrader, säger Rickard Cosini.
– Därför kan det bli halkigare då än vad det egentligen är.
En annan risk som de som väntar för länge löper är att vinterdäcken behöver en startsträcka innan de uppträder som de ska.
– De har legat stilla länge och behöver ett antal mil för att fungera som de ska.
En enkät med drygt 3 000 bilägare som försäkringsbolaget If gjorde i september visar att var femte brukar byta däck först kring 1 december.
– Det är en väldigt hög siffra med tanke på att det är tillåtet redan från 1 oktober, säger Rickard Cosini.
Enligt SMHI var det lokal frosthalka i stort sett i hela landet under natten till lördagen.
Kallast var det i Jämtland med minus elva på något håll och i såväl Öster- som Västergötland samt Småland uppmättes minus fem.
Vinterdäck
Drygt 3 000 bilägare fick frågan om när de byter till vinterdäck.
Så fort det är tillåtet (1 oktober)
Högst andel: Västerbottens län 44 procent.
Lägst: Västra Götaland 16.
Vid första halkan:
Högst: Dalarna 64.
Lägst: Skåne 34.
När lagen kräver det (från 1 december vid vinterväglag)
Högst: Skåne 35.
Lägst: Norrbotten samt Västerbotten 5. (TT)
Källa: If.