Annons
Nyheter
Hälsokändisar granskas efter tveksam reklam
Kändisar gör allt oftare reklam på sociala medier och bloggar för kosttillskott - utan belägg för att tillskotten fungerar. Vissa profiler får också kritik för att inlägg inte är tydligt märkta som reklam.(TT)
Publicerad 2 maj 2017
Vissa profiler får också kritik för att inlägg inte är tydligt märkta som reklam. Nu tänker Konsumentverket kontakta och granska ett femtiotal hälsoprofiler under maj månad, rapporterar Dagens Nyheter.
””
För en vecka sedan kritiserades systrarna Amanda Schulman och Hannah Widell efter att de påstått att kosttillskottet "Hers" är gynnsamt för kvinnors hormonella balans. De blev anmälda till Konsumentverket för att ha använt sin privata Instagram för att sälja sin egen produkt.
Annons
Den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, Efsa, undersöker om påståenden om preparat har vetenskapligt stöd. För att användas i marknadsföring måste det godkännas av kommissionen.
TT
Annons
Annons
Annons
Annons