Chans till revansch i nytt Pisa-test
Hur mycket använder svenska elever datorer i skolan och hemmet? Hur bra är de på att lösa uppgifter digitalt jämfört med andra länder? Det är sådana frågor som Pisas nya rapport är tänkt att ge svar på.
””
Rejält magplask
Förhoppningen från såväl politiskt håll som skolvärlden är att det här testet för svensk del ska visa betydligt bättre resultat än tidigare delar i Pisa-undersökningen. Testet som gjordes 2012, och vars resultat redovisades i december 2013, var nämligen ett rejält magplask för svensk del.
Matematik, lästförståelse, naturvetenskap; i alla tre ämnen backade Sverige, som visades sig ha sämst resultatutveckling av alla OECD-länder.
Nästa bakslag kom sedan i april 2014 när elevers förmåga att lösa problem redovisades, något man på förhand trodde svenska elever skulle vara bra på. Men resultatet visade på motsatsen.
Den digitala undersökningen gjordes i anslutning till det övriga Pisa-testet 2012, där hälften av de svenska eleverna fick göra såväl pappers- som digitalt prov.
Saknade kompetensutveckling
””
””
Skolverket gör återkommande undersökningar kring IT-användandet inom skolan. Den senaste publicerades 2013 där det positiva var tillgången till datorer - en fördubbling sedan 2008. Betydligt sämre var dock att själva användandet var lika lågt i flera ämnen som tre år tidigare. Eleverna saknade också källkritik och lärare saknade kompetensutveckling för att förebygga kränkningar på internet.
TT