Annons
Nyheter

Brist på studiehandledare i skolan

Bristen på studiehandledare för nyanlända elever skapar problem i skolor runtom i Sverige. Fyra av tio lärare uppger i en undersökning att eleverna inte får tillräcklig hjälp - trots att de har laglig rätt till detta.(TT)
Publicerad 8 maj 2016

För många nyanlända finns ett stort behov av studiehandledare på elevens egna modersmål - något som i nuläget saknas enligt många lärare.

I en undersökning som Lärarförbundet gjort bland sina medlemmar svarar nära fyra av tio (38 procent) att deras elever inte får tillräckligt med studiehandledning på deras modersmål.

””
Annons

Ann-Margréth Jonsson har i sitt arbete som lärare sett problemet på nära håll, först under åtta år i en Göteborgsskola med stor andel nyanlända, och nu i en skola på Tjörn utanför Göteborg där kommunen precis börjat ta emot nyanlända barn.

Står handfallna

””
””

Studiehandledning på modersmål är tänkt att fungera som en stödåtgärd för elever födda utomlands. Det är skolans uppdrag att organisera undervisningen för eleverna och tänkt att ske i anslutning till ordinarie lektioner.

Flera förslag

Ann-Margréth Jonsson ser dock inte bara svårigheter vid själva undervisningen utan även till exempel vid utvecklingssamtal med föräldrarna.

””

Från Lärarförbundet vill man nu se flera åtgärder, bland annat utformning av en utbildning för studiehandledare på modersmål samt utveckling av möjligheter för fjärrundervisning i modersmål och studiehandledning på modersmål.

””

TT: Men finns inte uppenbara brister med att ha fjärrundervisning?

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons