Twitter gör sig av med äggikonen
"Man kan inte göra en omelett utan att knäcka några ägg" verkar vara Twitters nya devis. Företaget gör sig av med ägg-ikonen som används som automatisk profilbild för de användare som inte aktivt valt en bild.
Anledningen till bytet är att "äggkonton" har blivit synonyma med ljusskygga användare som twittrar hot och hatiska kommentarer till andra personer. Den nya ikonen ser i stället ut som en silhuett, eller två ägg staplade på varandra.
"Den nya ikonen känns mer tom och tillfällig, och vi hoppas att den uppmuntrar folk att ladda upp bilder som uttrycker vilka de är", skriver Twitter i ett uttalande.
Bytet har kritiserats av vissa användare för att vara tandlöst, om det är trakasserier man vill komma åt.
Twitter har tagit till flera metoder för att få bukt med hatiska meddelanden på sajten. I februari meddelade företaget att det försöker identifiera personer som stängts av från tjänsten för att kunna hindra dem från att skapa nya konton. Det går även att "säkra" sina sökningar, så att "känsligt material" och tweets från blockerade konton inte syns.
TT