Annons
Nyheter

Stridsberg ger liv åt öde Detroit

I "American hotel" rör sig dramatikern Sara Stridsberg än en gång på en övergiven plats, där glansens dagar är förbi. Detroit efter konkursen är spelplatsen för pjäsen som Ingela Olsson har iscensatt för Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.(TT)
Publicerad 1 mars 2016

Det en gång så ekonomiskt blomstrande Detroit är nu till stor del ruiner. I en övergiven skyskrapa utspelas ett kärleksdrama mellan Carter och tvillingbröderna Vladimir och Jack. Men det faktum att Carter har haft en relation med dem båda, och har ett barn med en av dem som hon har övergivit för att kunna vara med den andra, är inte det egentliga dramat i Sara Stridsbergs berättelse. I den formulerar huvudpersonen tankar som "Vad spelar det för roll om mitt barn mår bra om alla andra går under?" och "...den värld där svartsjuka existerade känns oändligt avlägsen, som en hägring".

Dras till fallet

Annons

Kärlekshistorien i "American hotel" är förlagd till en plats där det en gång fanns stora förhoppningar men där inget längre finns kvar. Det gör människan extra tydlig - man får syn på vem hon verkligen är, menar Sara Stridsberg. Att falla är också att förstå universum.

Förlorad framgång - platser och personer vars glansdagar är förbi - återkommer i flera av Sara Stridsbergs verk. I "Beckomberga - ode till min familj" skildrar hon det före detta mentalsjukhuset utanför Stockholm. Och i "Konsten att falla", där Ingela Olsson spelade huvudrollen, skildras två sjunkande kvinnor i ett förfallet strandpalats.

””

Släpper taget

"American hotel" kom till när Sara Stridsberg skrev texter till fotografier som konstnären Annika von Hausswolff och ekonomihistorikern Jan Jörnmark tagit av öde platser i Detroit. Några år senare byggde hon vidare på berättelsen till en novell och sedan till den pjäs som nu sätts upp på Kulturhuset Stadsteatern. Ingela Olsson står för regin och Liv Mjönes, Shanti Roney och Peter Gardiner spelar huvudrollerna.

””

Sara Stridsberg har samarbetat med Ingela Olsson i över ett decennium nu. Att lämna pjäsen i hennes händer kändes därför tryggt. Den 4 mars är det premiär, men Sara Stridsberg har redan sett föreställningen.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons