Nevelsons anspråk blev stor skulpturkonst
Redan som barn hade Louise Nevelson en särskild känsla för materialet trä - hennes pappa arbetade med timmer. Med sina gigantiska enfärgade träinstallationer har hon gjort ett bestående avtryck i skulpturkonsten. I Norden är hon dock fortfarande relativt okänd.
Men Moderna Museet har nyligen fått en donation med åtta kollage av Nevelson, ett slags skisser som sällan visats, och nu lyfter museet fram den ukrainsk-amerikanska konstnären.
””
Stora anspråk
Istället för att skapa skulpturer på podier gjorde Nevelson installationer. Hon är främst känd för sina stora enfärgade skulpturer i svart, vitt eller guld, där hon i ett slags lådsystem visar ett myller av saker upphittade på gatan. Plankor, gamla stolsben och lister fogas samman i poetiska bilder.
””
Den stora skalan var ovanlig för kvinnor på den tiden och påminner om abstrakta expressionisters arbete, som Mark Rothko och Barnett Newman. Men Nevelson utmanade den traditionellt manliga strömningen med sina stora anspråk.
Sökte andlighet
Nevelson var känd också för sin spektakulära uppenbarelse. Men hon levde enkelt. Hon sökte ständigt andlighet och harmoni i sina verk och inspirerades av mayakonst och förcolombiansk konst. Jo Widoff jämför med Rothko och Newmans idé om det sublima i konsten - och ser skulpturens motsvarighet i Nevelson.
””
TT