Nyheter

Edmund de Waal om porslinets själ

Hela livet har Edmund de Waal varit besatt av vitt porslin. I en ny bok spårar han materialets historia - men fann ett osunt sökande efter renhet i dess skugga. En svensk utställning, med den italienske konstnären Giorgio Morandi, blev räddningen.(TT)
Publicerad 6 april 2017

Att ta en lerklump, varsamt forma ett ömtåligt kärl, och börja om igen. Tusentals gånger. Det är Edmund de Waal känd för. Den brittiske keramikern och konstnären är dubbelt Sverigeaktuell, med boken "Den vita vägen" och en utställning med den italienske kultförklarade konstnären Giorgio Morandi.

””

Medelålderskris

Men just passionen och glöden är vad som utmärker Edmund de Waal. I sin nya bok "Den vita vägen" går han till botten med materialets historia och själ, i febrig jakt på dess hemligheter. Han skrattar åt sig själv och erkänner att det handlade om en medelålderskris: uttryckt i porslin.

””

En samling japanska miniatyrfigurer var utgångspunkten när han skrev romanen "Haren med bärnstensögon", om sin judiska släkt. Den här gången hade han i stället fickorna fulla med porslinsskärvor. Blandningen av mineralerna petuntse och kaolin djupanalyseras. Hans resa går till tre vita berg, i Kina, Tyskland och England, och via kejsare, kväkare och alkemister.

””

Faran med vitt

För kejsare Yongle handlar det vita om rening, för matematikern Tschirnhaus om behovet att tänka igenom något ordentligt. de Waal är osäker på sin egen inställning. Han skriver: "Pilgrimer vet inte vad de ska ta sig för när de väl nått sitt mål". Men boken lärde honom något avgörande.

””

Tusentals kinesiska arbetare har tvingats slita hårt. Och mer överraskande: Edmund de Waal, vars judiska släkt dödades av nazister, ställdes inför nazisternas fascination för vitt porslin. Vägen ledde till en porslinsfabrik i koncentrationslägret Dachau. Hur skulle han någonsin kunna arbeta med porslin igen? undrade han.

””

Vägen tillbaka

Men förfrågan från Artipelag i Sverige blev förlösande. I tre år har han skapat med konsthallens överflöd av ljus och den svenska naturen i åtanke: "vet ni vilken tur ni har som bor här!". Arbetet har lett honom tillbaka till sig själv. Släktskapet med Morandi är direkt och uppenbart, de delar besatthet. Även Morandi avbildar med sina målningar vaser och kärls eviga variationer.

””

Vägen tillbaka gick också via den judiska poeten Paul Celan. Han skrev på tyska - "det språk som dödade hans familj". Edmund de Waal skapade serier av svart porslin.

””

TT