Även Sara Bergmark Elfgren är en vampyr
Det är tidigt 1990-tal. Fyra unga personer med konstnärliga ambitioner börjar på en folkhögskola ute i skogen. I närheten finns en övergiven herrgård där de träffar den geniförklarade Oscar Lilja. En självförbrännande poet på jakt efter beundrare? Eller en vampyr som behöver ungt kött?
””
””
Sagoväsen i dag
Tidigare i vinter hade hon premiär på kortfilmen "Vi finns kvar" på Göteborgs filmfestival, en fejkad dokumentär om sagoväsen i det moderna samhället.
Även om hon vid det här laget är en erfaren berättare, framför allt som författare, men också med erfarenhet från film, serier och snart även dataspel, debuterar hon nu som dramatiker med "Oscar Liljas försvinnande" på Malmö stadsteater, en föreställning som bottnar i klassiska vampyrberättelser som "Dracula" och "Carmilla".
På Uppsala stadsteater har regissören Minna Krook i stället gjort sin egen version av Mary Shelleys klassiker i "Frankensteins r-r-rädda monster", en föreställning som vänder sig till åttaåringar och uppåt, och som handlar en övergiven varelse som blir monster i andra blickar.
TT: Varför är det så tacksamt att närma sig utanförskap via Frankensteins monster?
””
I april har Sara Bergmark Elfgren urpremiär även på sin dramatisering av Selma Lagerlöfs novell om en trollunge, "Bortbytningen", på Unga Dramaten i Stockolm. Hon tycker att hon är originalet trogen men har också skrivit om och skrivit till.
””
Tekniskt avancerad
"Oscar Liljas försvinnande" riktar sig till både vuxna och unga och utspelas på flera olika tidsplan, vilket blir möjligt med hjälp av filmprojektioner gjorda av scenkonstkompaniet Bombina Bombast i en uppsättning som Malmö stadsteater beskriver som en av teaterns mest tekniskt avancerade någonsin. Precis som Selma Lagerlöf intresserar sig även Sara Bergmark Elfgren för starka känslor och för det övernaturliga.
””
"Oscar Liljas försvinnande" har urpremiär på Malmö stadsteater och "Frankensteins r-r-rädda monster" på Uppsala stadsteater, båda den 9 mars.
TT