Tullar droppen för hårt pressad bilbransch
På onsdagen reser Sveriges EU-kommissionär Cecilia Malmström till USA för att träffa den amerikanska motpart Robert Lightizer med målet att få till stånd en positiv handelsagenda med ett avtal där man tar bort tullar på industriella varor. För att avtalet ska vara förenligt med WTO:s regler måste det omfatta alla industriella varor och inte bara bilar.
Men de amerikanska hoten om tullar på europeiska bilar är självklart vad cheferna på bilmässan i Genève fokuserar på just nu. Hela branschen är inne i den intensivaste investeringsperioden någonsin och om höga tullar skulle införas så droppar försäljningen och intäkterna avsevärt. Tullar skulle slå allra hårdast mot de tyska lyxbilstillverkarna och även Volvo Cars skulle drabbas. Redan förra året minskade intäkterna för de här bolagen på grund av de amerikanska tullarna mot KIna.
Inte spekulera
Daimlers tillträdande koncernchef Ola Källenius upprepar vad han sagt tidigare om tullhotet:
””
Daimler, som bland annat äger Mercedes, är annars ett bra exempel på vad som händer i de stora bilbolagen just nu. Förra året satsades koncernen motsvarande 96 miljarder kronor i forskning och utveckling av eldrift och självkörande teknik. Nyligen avslöjade bolaget också att man satsar motsvarande 200 miljarder kronor på inköp av battericeller.
””
Fallande börskurser
De börsnoterade biltillverkarna fick se aktiekurserna falla förra året och den utvecklingen kommer sannolikt att fortsätta. Kanske under 5-7 år, tror Ola Källenius.
””
De höga investeringarna har skapat allianser som för några år sedan var helt otänkbara. Det gäller till exempel Daimler och BMW som ska samarbeta inom flera områden, bland utvecklingen av självkörande teknik.
Amerikanska jobb hotas
BMW är för övrigt också en de stora förlorarna på ett tullkrig. BMW tillverkar sina SUV:ar i USA, men om EU skulle svara med höjda tullar skulle de bilarna bli klart dyrare här.
””
TT