Tillväxten i datorspelsbranschen stannar av
Den svenska spelmarknaden omsatte 12,4 miljarder kronor förra året, en uppgång från 11,7 miljarder kronor 2015, enligt Spelutvecklarindex.
””
Jakt på personal
Förra året arbetade 4 267 personer i branschen, vilket är 15 procent fler än året innan. Sedan 2012 har antalet anställda mer än fördubblats, även om även den procentuella ökningen är lägre än tidigare år.
””
””
Samtidigt konstaterar Dataspelsbranschen att "tiden med hypertillväxt med 40 procents ökning från ett år till ett annat kan vara över för den här gången". Förra årets omsättningstillväxt är i procentuella tal det svagaste på länge, i en bransch som varit bortskämd med ökningar på tiotals procent.
””
Han säger att en faktor som kan påverka är att många spelutvecklare i dag ingår i internationella koncerner.
””
Svårt med kapital
Organisationen uppger att det är problem att få in kapital, även om det blivit bättre sedan finansiärer fått upp ögonen efter att några bolag börsnoterats, och uppmärksammade förvärv, exempelvis att Microsoft köpte upp Mojang.
””
Trots det pekar det mesta uppåt.
””
TT