"Postnord i kris"
Försenade och borttappade brev, trasiga paket, stressade medarbetare och ett tapp i både kundförtroendet och EU:s rankning över postväsendet i Europa. Enligt Post- och telestyrelsen som granskar Postnord har brevdistributionen aldrig varit sämre.
””
Missnöjet bland Postnords anställda och kunder har enligt honom kraftigt eskalerat de senaste två åren.
””
Saknar förtroende
Kundernas klagomål är många. Enligt en undersökning av Aftonbladet/Inizia upplever 4 av 10 att de blivit av med post, och hälften av svenskarna saknar förtroende för Postnord. Anmälningarna till Allmänna reklamationsnämnden var i fjol 44 stycken, att jämföra med fyra året före, rapporterar SVT. Samtidigt har Sverige halkat ned åtta placeringar på fyra år på EU:s rankningslista. Men Postnords Sverigechef tonar ned problemen.
””
Inga alternativ
Digitaliseringen har försämrat marknaden. I Sverige minskar brevvolymerna med 6 procent och i Danmark är nedgången 17 procent, enligt senaste delårsrapporten. För att hantera volymnedgången måste Postnord reducera bemanningen och ställa om, enligt Anders Holm.
””
Viss kritik har väckts mot högsta ledningen om att koncernchefen och vd Håkan Ericsson inte har kommenterat kritiken om Postnords undermåliga verksamhet.
””
TT