Nya gasjättar ska byggas i Finland
I och med ordern kommer Meyers varv i Åbo på Finlands västkust att behöva nyanställa minst 500 personer, rapporterar Lännen Media och nyhetsbyrån FNB.
Royal Caribbean och andra i branschen kritiseras ofta för bristande miljötänkande. När företagets megafartyg Harmony of the Seas för första gången gästade Southampton förra året skrev brittiska medier att ett sådant skepp förorenar lika mycket som fem miljoner fossilbilar.
200 liter per person
Det beror både på att bränslet är smutsigare än många andra, och att dylika skepp drar väldigt mycket bränsle, även på tomgång i hamn. Ett kryssningsfartyg kan konsumera ungefär 200 liter diesel per passagerare och dygn.
””
””
2022 och 2024
Efter kritiken meddelade Royal Caribbean i höstas att de två nya megafartygen, som ska kunna rymma 5 000 passagerare per styck, ska kunna drivas av LNG, flytande naturgas.
Den tekniken var Viking Line först med i sådana här sammanhang, när östersjöfärjan Grace togs i drift 2013. Enligt Viking Line minskar kväve- och partikelutsläppen med 85 procent och växthusgaserna med 15 procent med tekniken - om den används. Skeppen kan fortfarande tankas med de äldre, smutsigare bränsletyperna också.
Värdet på beställningen anges av FNB till uppemot två miljarder euro (19 miljarder kronor). Fartygen ska kunna sjösättas 2022 och 2024.
TT