Flygskatten blir kvar - branschen kritisk
Enligt utkastet är partierna överens om några åtgärder för att minska flygets klimatpåverkan. Krav på obligatorisk inblandning av fossilfritt bränsle och ekonomiska incitament till hög inblandning av hållbart bränsle finns på dagordningen.
Men tills ett nytt system för flygbränsleskatt finns på plats blir dagens biljettskatt på flyget kvar, enligt överenskommelsen.
””
Uteblivna satsningar
Branschen beklagar beskedet.
””
Flygbolagen säger att deras ökade kostnader i och med flygskatten har gjort att de har avstått från vissa satsningar.
””
Att införa incitament till flygbolag att minska utsläppen anses dock som något positivt. Men tillgången på exempelvis biobränsle är en flaskhals i dag.
””
Flyttar flyglinjer
Norwegian har beräknat sina årliga kostnader för flygskatten till en halv miljard kronor. Bolaget lade ner ett par linjer från svenska flygplatser och pausade några långlinjer från Sverige i samband med att skatten infördes, samt flyttade några linjer utomlands.
””
När det såg ut som att flygskatten skulle tas bort såg Norwegian möjligheter att återuppta långlinjer mellan Stockholm och destinationerna Oakland/San Fransisco och Los Angeles. Men nu tror hon inte att det blir av.
””
TT