Annons
Nyheter

E-handlarna får en fröjdefull jul

Den svenska e-handeln ökade med 15 procent tredje kvartalet i år jämfört med samma period 2015. Den kommande julhandeln på nätet väntas öka med 24 procent eller 1,2 miljarder kronor, enligt e-barometern.(TT)
Publicerad 10 november 2016

Det är framför allt livsmedel och sportprodukter som ökat mest på nätet det senaste kvartalet med en tillväxt på 31 respektive 26 procent. Elektronikförsäljningen ökade med 13 procent och försäljningen av böcker/media ökade med 10 procent.

””

Jämföra priser

Annons

Sportprylar, elektronik och böcker är liksom dataspel som gjorda för att slås in i julpapper och barometern spår att svenskarna köper 3 av 10 julklappar på nätet i år. Förra året uppgick julhandeln online till 5 miljarder kronor. I år väntas siffran stiga till 6,2 miljarder kronor. En pådrivande faktor är möjligheten till prisjämförelser på nätet, påpekar Carin Blom.

””

Mat via nätet

Även inköpen till julbordet kommer till viss del att skötas online i år, även om många fortfarande nog vill se julskinkan före inköp.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons