Annons
Nyheter

Betaltjänsterna i rutan växer så det knakar

De svenska hushållen betalade under tredje kvartalet i snitt över 330 kronor i månaden för strömmad film och tv, en ökning med 24 procent jämfört med samma period förra året. Allra mest ökar Netflix som fått 400 000 nya kunder det senaste året, enligt analysföretaget Mediavision.(TT)
Publicerad 8 november 2018

Kostnaderna för den här typen av tjänster är bara en del av hushållens medieutgifter. De flesta har därutöver abonnemang för vanlig tv, bredband och kanske också prenumerationer på dagstidningar i papper eller digitalt, musik och digitala tjänster för andra typer av tidningar och böcker.

””

Hur slår lågkonjunkturen?

Annons

Även Netflix konkurrenter HBO Nordic, Viaplay och Cmore växer kraftigt liksom olika hyr- och köptjänster för rörlig bild, enligt analysen.

TT: Vad kommer att hända med den här typen av utgifter när vi går in i en lågkonjunktur?

””

Enorm påverkan

Att den här typen av betaltjänster ökar kraftigt är inte ett kvitto på att hushållen ger de traditionella tv-tjänsterna underbetyg, anser hon.

””

Det kraftiga genomslaget för jättar som Netflix har påverkat den svenska tv-marknaden i flera år, påpekar hon.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons