Annons
Nyheter

Svår trafiksituation i Uddebo

Det finns både refuger och övergångsställen, hastigheten är skyltad till 50 – och nu ska en gång- och cykelväg byggas.
Nyheter • Publicerad 15 maj 2008
I våras körde en bil in i häcken och mejade ner grinden och två kraftiga grindstolpar på Martin Josefssons tomt. Av bromsspåren på vägen att döma hade bilen mycket hög hastighet.
I våras körde en bil in i häcken och mejade ner grinden och två kraftiga grindstolpar på Martin Josefssons tomt. Av bromsspåren på vägen att döma hade bilen mycket hög hastighet.Foto: Privat
Trafiken ökar genom Uddebo. Tunga lastbilar kör dygnet runt och även på helgerna. Förutom avåkningar har det varit många mindre incidenter på 156:an, säger Claes Jansson och Martin Josefsson som bor i Uddebo.
Trafiken ökar genom Uddebo. Tunga lastbilar kör dygnet runt och även på helgerna. Förutom avåkningar har det varit många mindre incidenter på 156:an, säger Claes Jansson och Martin Josefsson som bor i Uddebo.Foto: Katarina Anicic

Men det räcker inte för att rädda trafiksituationen i Uddebo.

– För någon månad sedan stod det en bil i min häck. Det är alldeles för lätt att köra in, det är raka spåret, säger Martin Josefsson som bor i Uddebo.

Annons

Det har varit flera avåkningar i samhället. Martin Josefsson och grannen Claes Jansson räknar till fem avåkningar de senaste två-tre åren – på en sträcka på 200 meter.

Bilen som körde in på Martin Josefssons tomt mejade ner en grind, två kraftiga grindstolpar och häcken. Den kom i hög hastighet och körde ner i diket – två gånger – innan den stannade.

– Våra barn går på bussen mitt emot där den körde av, säger Claes Jansson.

Både Claes Jansson och Martin Josefsson har barn som gillar att vara ute och leka.

– Hade vi inte haft småbarn hade vi inte haft lika ont av det. Men det är otäckt när de ska ut själva, säger Claes Jansson.

Det man gjort räcker inte till. Ingen stannar vid det nya övergångstället och refugen är för liten.

Hastigheten är helt enkelt för hög, trots att den högsta tillåtna är 50 kilometer i timmen.

– Avåkningarna kommer att fortsätta så länge hastigheten är för hög, säger Martin Josefsson.

En refug vid ingången och i mitten, samt ett upphöjt övergångsställe, är önskvärt. När gång- och cykelbanan byggs tycker de att man bör se över hela situationen och bygga bättre fartdämpare.

Att det innebär problem vid en eventuellt utryckning är ett dilemma. Och det finns risker med gång- och cykelbanan.

– Om hastigheten är samma blir det farligt, då har vi ju tagit upp folk på vägen, säger Martin Josefsson.

Katarina Anicic
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons