Kind säger nej till krav på 800 000
Men ingen av de två kommunerna låter sig nöja med detta. I två skarpa brev kräver de ansvariga i Svenljunga och Tranemo kommuner att de inte ska belastas med några extrakostnader.
”Det är helt oacceptabelt att vi belastas med kostnader som vi inte på något sätt haft rådighet över” skriver kommunalrådet Crister Persson (C) och kommunchef Arne Willhammar i brevet från Tranemo. Man kräver också en tydlig redovisning av det bedömda underskottet.
Allt har sin upprinnelse i att trafikavtalet för kollektivttrafiken med Borås Lokaltrafik löpte ut i juni i år. Inför detta gjorde Västtrafik en ny upphandling och Veolia AB utsågs till ny entreprenör. Men Borås Lokaltrafik begärde överprövning av denna upphandling.
Västttrafik ville då att BL fortsatte köra tills den juridiska processen var avgjord. Ett nytt – dyrare – avtal tecknades. Och det är notan för konsekvenserna av detta avtal som nu ramlat ned hos kommunerna i Kind.
Tranemo betalar årligen 5,5 miljoner kronor för kollektivtrafiken till Västtrafik. Nu visar en prognos ett underskott på 14 procent eller närmare 800 000 kronor för kommunen.
Och detta krav har nu skickats ut från Västtrafik. Samma sak gäller för Svenljunga, där underskottet också beräknas bli nära 800 000 kronor. Svenljunga betalar årligen 4,4 miljoner kronor för sin kollektivtrafik.
– Vi har svårt att se att kommunen ska belastas med det här underskottet. Ett underskott som vi inte alls känt till tidigare, säger Eva Johansson (C), kommunalråd i Svenljunga.