Annons
Nyheter

Bilmotorn rasade efter 2000 mil - bilägaren vann konsumenttvist

Efter att ha gått i 2000 mil var motorn i Tranemobons Mercedes bortom räddning.
Nyheter • Publicerad 19 mars 2010

Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, rekommenderar att bilhandlaren ska ta tillbaka bilen och lämna igen köpesumman.

I slutet av 2008 köpte en man från Tranemotrakten en begagnad Mercedes C320 av 2000 års modell av Bilhuset i Reftele. Bilen hade gått drygt 14 000 mil och priset var 130 000 kronor.

Annons

Efter knappt ett halvår skar motorn på tre cylindrar, trots att olje- och kylvätskenivån var korrekt. Köparen hade tecknat en trygghetsförsäkring hos företaget AutoConcept men fick beskedet att försäkringen inte gällde för den typen av fel utan klassade det som "normalt slitage" som bilhandlaren borde åtgärda.

Bilhandlaren vill dock inte heller stå för reparationen utan hävdar att haveriet är kundens eget fel eftersom bilen måste ha körts så hårt att den blivit överhettad. Kunden hävdar däremot att det inte är normalt att en bil blir överhettad av den typ av körning som förekommer i Sverige.

ARN klassar det som ett fel som bilhandlaren borde ha åtgärdat, enligt konsumentköpslagen, och när denne inte genast hade erbjudit sig att göra en reparation har kunden rätt att häva köpet. ARN rekommenderar bilhandlaren att lämna tillbaka köpeskillingen med ett avdrag på 15 000 kronor för den tid kunden har kunnat använda bilen.

Niclas Sennerteg
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons