Annons
Nyheter

Pussy – handlöst fall från gräddhyllan

I Åsa Lantz debut som dramatiker skildras en medelålders kvinnas handlösa fall från Göteborgs gräddhylla.
Nyheter • Publicerad 25 mars 2013
Foto: Ola Kjelbye

Gisela Manning är arbetarklassbruden från Mölndal som blev förälskad i en rik man, gifte sig och sedan dess har levt som lycklig hemmafru i en stor lägenhet i Vasastan. Det är i alla fall den bilden hon kämpat i åratal för att upprätthålla. Nu har verkligheten kommit ikapp. Hon har lämnat sin elake och dominerande man och står ensam kvar.

Marie Delleskog tar scenen i besittning från första stund i högklackat, snygga jeans och solglasögon. Än försöker hennes karaktär behålla känslan av flärd. Men det ekar tomt. Hon är inte längre något byte på klubbarnas köttmarknad och den avskalade scenografin med träparkett visar en lägenhet utan liv som avgränsas av en stor fågelbur i fonden. Gisela Manning tycks stå likt en kvittrande prydnadsfågel på sjunde våningen i Vasastan, beundrad för sin skönhet men inlåst i sina egen och andras livslögner.

Annons

Pussy är skriven som en monolog. Det är Gisela Manning som genom Marie Delleskog har ordet och hon ser med små medel till att behålla spänningen och att pjäsen inte tappar styrfart. I sin desperation har hon ett enormt behov av att prata och publiken blir den ställföreträdande partner den ensamme söker. Det handlar om sex, åldersnoja, kroppsfixering, falskhet och bristen på närhet. Det är verklighetsnära och rakt på sak. Eftersom hon pratar med sig själv behövs inga skygglappar. Replik för replik läggs pusslet till Gisela Mannings livshistoria. Hennes halmstrå är nyss utflugne sonen som hon när en dröm att få återskapa en slags familj med.

Udden är riktad mot överklassen eller snarare ”världens minsta överklass” som Göteborgs societet benämns. Det påminner om tv-serien Solsidans skildring av en klass som är mer intresserad av yta än någonting annat. Men det som egentligen har skett med Gisela Manning är att hon har lämnat sin egen klass bakom sig för en futil dröm om att få tillhöra samhällets topp. Nu, när hon valt att lämna sin man, upptäcker hon att hon är rotlös och utan social skyddsnät.

De nya väninnorna sviker henne, sonen vänder sig till pappan eftersom det är han som har pengarna och sina föräldrar har hon låtit bli förlöjligade och förminskade en gång för mycket. Klassresan har kommit till vägs ände och med ett avgrundsdjupt förakt för sig själv och sin egen arbetarklassbakgrund blir resultatet ett handlöst fall utan botten.

Carl-Magnus Höglund

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons