"Förklaringen är att vi har de bästa lärarna"
Klass 9C har historia med läraren Pia Ulvegärde. Dagens lektion handlar om att redovisa egna arbeten om andra världskriget. Eleverna känner igen sig i den bild av skolan som Jan-Åke Hansson ger.
– Det är mycket läxor och vi jobbar väldigt hårt på lektionerna. Det är tydligt att vi är här för att jobba och inte ha roligt, säger Michelle Plotzki, och hon får medhåll av sina klasskompisar.
Ibland tycker de att det är för mycket läxor. Men samtidigt uppskattar de att lärarna tar seriöst på deras utbildning.
– Det känns som om vi lärare har lyckats förmedla till er att det som vi tar upp här i skolan är relevant för framtiden. Vi försöker också göra undervisningen på ett sätt att eleverna kan omsätta sin kunskap. Det ena leder till det andra på ett tydligt sätt, säger Pia Ulvegärde.
Skolan trogen trots pendling
Hon har jobbat över 30 år på skolan och har inte frestats att byta arbetsplats, trots att hon pendlar från Borås. Hon tycker att samarbetet mellan lärarna är bra och känner att hon har utrymme att jobba på ett sätt som hon tycker fungerar.
– Vi har fortfarande kvar katedern i våra skolsalar. Vi gick aldrig över fullt ut till läroplanen LPO 94 som innebar att eleverna i större utsträckning skulle forska och söka egen kunskap. Visst är det bra med självständigt arbete, det har vi också, men vi tycker vår uppgift som lärare är att tala om var eleverna kan hitta kunskapen, säger Pia Ulvegärde.
Tydlighet och bra samarbete
Den nya läroplanen går tillbaka till katederundervisningen. Det, och elevernas resultat, ser Pia Ulvegärde som ett kvitto på att skolan varit rätt ute.
– Det är väldigt lätt att prata med lärarna, de lyssnar. Jag tycker också att lärare och elever samarbetar på ett bra sätt, säger Jaqueline Lütz.
Hon och hennes klasskamrater upplever att de får den hjälp de behöver. Det är också tydligt vad som krävs för att få ett högre betyg.
– Det är många i klassen som inte nöjer sig med godkänt betyg, det är lika bra att plugga på när man är här, säger Elin Carlén.