För soporna - i tiden
För så fungerar ju all marknadsföring idag – det gäller att erbjuda berättelser som kunden vill identifiera sig med. Ordet ”kund” är för all del kanske inte det mest lämpliga när det gäller en stads invånare, även om det finns politiker (kulturministern till exempel) som uppenbarligen ser medborgare som kunder. Hur som helst – städer av idag jobbar hårt med att profilera sig, och i ett sådant sammanhang är ett kungabesök en vinstlott.
Borås miljöarbete är mycket framgångsrikt och har fått en spännande internationell utveckling genom organisationen ”Waste Recovery – International Partnership”, som innebär att vi delar med oss av våra kunskaper till länder runt om i hela världen (ni kan läsa mer om detta i reportaget på nästa uppslag i dagens BT).
Men att få boråsare att känna sig stolta över sin sopsortering är förstås inte lika lätt som att få dem att känna sig stolta över exempelvis Elfsborg, därför är hovets hjälp mycket välkommen av de som engagerar sig hårt i Borås miljöarbete. Kungahuset väcker alltid stort intresse och kungens och drottningens besök på Sobacken sätter fokus på något som till vardags kan te sig? ja, kanske inte som den perfekta dagsutflykten, i alla fall.
Om Borås makthavare själva hade fått välja – hade det blivit Sobacken även då?
Jag undrar det. När Borås stads marknadsförings- och informationschef Annica Berg uttalade sig (BT 21/1) om orsakerna till Borås framgångar med att stärka sitt varumärke nämnde hon två konkreta saker: handel och textil, två saker som det är lättare att attrahera de breda massorna med.
Men det var soporna som fick kungen och Silvia att komma till Borås. Och så ska de se fem skulpturer också. Sopor och kultur istället för handel och textil, således. Är det starten på en helt ny berättelse om Borås?
Kungaparet anländer till Borås med ett bekymmersamt år bakom sig. Svallvågorna efter boken Den motvillige monarken och kungens mindre lyckade massmediala hantering av de frågor som boken väckte har precis lagt sig. Drottningens egen utredning om sin pappas nazism har nyligen, av flera omdömesgilla skribenter, blivit sågad som vilseledande. Historikern Håkan Arvidsson kallade den till exempel ”ett haveri” i SvD 24/8, till synes på mycket goda grunder.
Spelar detta någon roll för torsdagens boråsbesök? Inte mycket tyder på det. Kungahusets, om än inte kungens, ställning är fortfarande stark i Sverige. En majoritet av befolkningen stöder det. Och på torsdag kommer kungaparets besök på Sobacken att kasta ljus på en verksamhet där Borås ligger i framkant. Och det kommer som sagt att bidra till att berättelsen om Borås förändras en aning. Gott så.
För övrigt
Kungabesöket är ju för övrigt bara en början på försöken att lansera Borås sopor. På Borås Energis miljögala den 14 september tar man hjälp av både Shirley Clamp och Thomas DiLeva.
Är man ytterligare intresserad av kombinationen kungahus och sopor rekommenderas Tage Danielssons film Sopor från 1981. Där ockuperar den då treåriga kronprinsessan Victoria tillsammans med en mängd barn slottet i Stockholm och utropar en ”ärftlig republik”. Kungen och drottningen spelas av Brasse Brännström och Grynet Molvig.