Annons
Nyheter

Därför behövs gratis journalistik

I onsdags fick Borås en ny tidning, Xtra Borås. En gratistidning utgiven och ägd av Borås Tidning – varför det? Varför vill vi konkurrera med oss själva?
Nyheter • Publicerad 20 augusti 2011
Xtra Borås är ett nytillskott på tidningsmarknaden i Borås. En gratistidning, ägd av BT, som håller tidningsläsningen på en fortsatt hög nivå.
Xtra Borås är ett nytillskott på tidningsmarknaden i Borås. En gratistidning, ägd av BT, som håller tidningsläsningen på en fortsatt hög nivå.Foto: Jan Pettersson

Självklart handlar det om att mediehuset Borås Tidning vill kunna erbjuda sina annonsörer en så attraktiv produkt som möjligt. Att göra kvalitetsjournalistik kostar pengar. Intäkter behövs. Med Xtra Borås når vi läsare som inte läser Borås Tidning regelbundet, precis som vi gör med vår webbutgåva.

Men det handlar också om att bevara tidningsläsningen på en fortsatt hög nivå. För trots de dystra framtidsutsikter som papperstidningen ofta – och enligt min åsikt felaktigt – omges av så är det faktiskt så att den totala tidningsläsningen inte har minskat särskilt mycket över tid. I alla fall inte om vi omdefinierar begreppet ”dagstidning” i enlighet med de villkor som gäller media idag och inkluderar gratistidningar och digitala kanaler.

Annons

Detta slås fast av medieforskarna Annika Bergström och Ingela Wadbring i kapitlet, ”Nya tidningsformer – konkurrenter eller komplement?” i boken Nordiskt ljus som SOM-institutet, Göteborgs universitet gav ut ifjol. Duon värderar också informationstätheten i de olika medieformerna. Den tryckta morgontidningen innehåller mest information och är därmed viktigast ur ett samhällsperspektiv, därefter följer morgontidningarnas webbutgåvor, dagliga gratistidningar (läs: Metro), kvällstidningar och kvällstidningars webbutgåvor.

Bergström/Wadbring redogör för papperstidningens utveckling:

I slutet av 80-talet var morgontidningarna som populärast, lästa av 80 procent av befolkningen. Den sammantagna läsningen av alla dagstidningar var då runt 90 procent. Alltså: endast tio procent av svenskarna läste inte någon tidning alls.

Idag är den sistnämnda siffran 25 procent. Det är en betydande skillnad. Andelen som läser en morgontidning regelbundet har sjunkit till 65 procent.

Men man behöver alltså inte låta sig skrämmas av de här siffrorna, åtminstone inte ur ett publicistiskt perspektiv (däremot ur ett ekonomiskt eftersom mediebranschen fortfarande letar efter fungerande intäktsmodeller för de nya kanalerna, men det är en annan fråga?). Det är bara så att dagstidningars utbud idag ser ut på ett helt annat sätt än tidigare och att våra läsare utnyttjar det.

Framför allt gäller det förstås yngre mediekonsumenter. Bergström/Wadbring visar att ”unga vuxna” har övergett betalda morgontidningar för det som är gratis – både i papper och digitalt. En ung människas förstaval av media idag är oftast en kvällstidnings hemsida, det vill säga den minst informationstäta kanalen enligt Bergström/Wadbring.

Det här är en utveckling som ställer viktiga frågor om hur kunskap och samhällsinformation förmedlas idag. Vi har aldrig haft så många olika informationskällor som nu. Det gör att man inte bara behöver förstå vad man läser – förmågan att hitta rätt saker att läsa är minst lika nödvändig. En mediekonsument står varje dag inför ett myller av möjligheter.

Det här inser vi i mediehuset Borås Tidning. Vi vill vara den mest angelägna källan för nyheter och debatt i Sjuhärad. Och vi vill att så många som möjligt ska läsa tidningen, vare sig den kommer i pappersform eller digitalt. Med Xtra Borås lägger vi ytterligare en pusselbit till den helheten.

Stefan Eklund, chefredaktör
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons