Annons
Nyheter

Stefan Eklund: Därför ska vi jubla åt guldet

Idag, strax före fem på eftermiddagen, tar Elfsborg SM-guld i fotboll. Hela Sjuhärad kommer att jubla – inte minst de 350 företag som är med och sponsrar de gul-svarta hjältarna.
Ja, man skulle till och med kunna säga: utan sponsorerna, inget guld.
Nyheter • Publicerad 2 november 2012

För det är ingen tillfällighet att de två klubbar i allsvenskan som slåss om mästartiteln, Malmö FF och Elfsborg, också är de som drar in mest sponsorpengar. Malmö FF är bäst i Sverige, av alla föreningar i alla idrotter, med 67 miljoner kronor i sponsorstöd under 2012. Därefter följer en radda hockeylag innan Elfsborg dyker upp på en åttondeplats med 43 miljoner kronor. Uträkningen är tidningen Sport & Affärers som varje år gör en lista över de femton idrottsföreningar (se tillägget längre ner på denna sida) som drar in mest sponsorpengar.

Elfsborg har agerat oerhört skickligt det senaste decenniet för att etablera sig som ett ständigt topplag med stark förankring i bygden – och bland sponsorerna. Ett folkets och företagarnas lag. Jag menar förstås inte att företagare inte är folk, Borås Tidning sponsrar också Elfsborg, men för att driva en elitklubb idag måste man agera på mer än en arena samtidigt.

Annons

De trogna fansen som köper biljetter till varje match ska ha sitt, företagen som står för cirka hälften av Elfsborgs omsättning sitt.

Fansen vill ha spelare att identifiera sig med och matcher som genomförs på ett attraktivt sätt. Företagen vill ha sponsorarrangemang, reklamplatser, loger och en känsla av tillgång till laget bortom det trånga läktarplatsperspektivet.

Elfsborg har lyckats på båda de här arenorna och därmed tagit sig fram till en plats som Borås främsta varumärke när det gäller nationell uppmärksamhet.

Publik och sponsorer är dessutom två storheter som knappast kan förekomma utan varandra. Utan publik vore sponsorerna inte intresserade (fråga BHC?), utan sponsorer skulle Elfsborg behöva ta runt 1 500 kronor för en sittplatsbiljett för att ha råd med de höga spelarlönerna (uträkningen är tidningen Idrottens Affärers, snittlönen i Allsvenskan är cirka 60 000 kronor).

Så varför ska vi jubla idag? Kanske inte i första hand för spelarnas eller sponsorerna skull, de är redan vinnare – utan för Borås skull.

Elfsborg har varit en viktig faktor i det kommunala idoga arbetet med att stärka Borås självförtroende, det som sargades svårt i spåren av tekokrisen på 70- och 80-talet.

Att de svenska mästarna i den största sporten finns i Borås är en marknadsföringsfaktor som i det sammanhanget knappast kan överskattas. Den insatsen är Elfsborgs viktigaste bidrag till den bygd klubben verkar i.

Framtiden? Den bör man tänka noga på. När jag möter unga läsare idag frågar de inte efter mer elfsborgsmaterial i BT, utan efter mer om Zlatan, Messi och Ronaldo, mer om Champions League. Det är en uppväxande generation som Elfsborg knappast kan fånga utan att lyckas bättre i internationella sammanhang. Och då räcker inte 43 sponsormiljoner långt.

Fast det där kan vi ju glömma idag. Nu ska vi slå Åtvidaberg. Och festa.

Toppligan i sponsring 2012 ser ut så här, enligt Sport & Affärer:

1) Malmö FF, 67 miljoner kronor.

2) HV 71, 53 miljoner.

3) Linköping HC, 52 miljoner.

4) Brynäs IF, 51 miljoner.

5) Luleå Hockey, 47 miljoner.

6) Modo Hockey, 47 miljoner.

7) Färjestad BK, 43 miljoner.

8) IF Elfsborg, 43 miljoner.

9) Timrå IK, 40 miljoner.

10) Frölunda Indians, 39 miljoner.

11) IFK Göteborg, 36 miljoner.

12) Växjö Lakers, 34 miljoner.

13) Helsingborgs IF, 33 miljoner.

14) Örebro SK, 32 miljoner.

15) Kalmar FF, 31 miljoner.

Svenska Fotbollförbundets analys av de allsvenska klubbarnas ekonomi 2011 visar att Elfsborg tillhörde de klubbar som visade ett minusresultat (på 6,9 miljoner kronor). De övriga var Djurgården, Trelleborg, Gais, Göteborg, Halmstad och Syrianska. Bäst ekonomiskt gick Helsingborg (plus 28,8 miljoner kronor). För att behålla elitlicensen 2013 krävdes det att man inte hade ett eget negativt kapital 2011 och där var Elfsborg på trygg mark med sina knappa 30 miljoner på banken.

Kjell Sahlström, som skrivit analysen (går att hitta på nätet, intressant läsning), slår fast att Sverige inte har haft någon deltagande klubb i Champions League sedan 2000 eftersom det förmodligen ”krävs helt andra intäkter” än de allsvenska klubbarnas för att ”kunna spela på nivån Champions League, men kanske även för att spela i Europa League”.

Stefan Eklund, chefredaktör
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons