Annons
Nyheter

En jesus för alla tolkningar

Det finns en Jesus för alla. Är det ett hädiskt påstående? Det finns nog de som skulle påstå det, många vill göra Jesus till sin, bara sin.
Men tolkningarna av Jesus kan se ut oerhört olika ut och ändå vara relevanta.
Nyheter • Publicerad 27 mars 2013

Den senaste tiden har jag upplevt skillnader i synsätt väldigt tydligt. För en dryg månad sedan befann jag mig i Stockholm en söndag och tog mig till Sofia kyrka på Söder där Helle Klein skulle predika. Helle Klein är en speciell präst, med sin bakgrund som vänsterpolitisk opinionsbildare, bland annat som politisk chefredaktör på Aftonbladet.

Det var intressant att lyssna på Helle Kleins predikan. Jag ska inte gå in på några detaljer, men hon använde Bibelns texter om Jesus för att på ett kraftfullt sätt beskriva världen som lidande under kapitalism och profithunger. Det var ett vänsterperspektiv, helt klart. Men det bottnade i en närgången tolkning av Jesu liv och lidande.

Annons

Är det den enda sanna tolkningen? Absolut inte. Men den fungerade.

Efter högmässan i Sofia kyrka begav jag mig till Judiska museet i Vasastan. Där visas utställningen Juden Jesus, som är precis vad titeln säger – ett judiskt perspektiv på den mest kände juden av alla, Jesus.

Att Jesus har funnits som historisk figur är alla överens om. Men inför det faktum att kristendomen har byggt en världsreligion kring honom och hans eventuella gudomlighet står judarna fortfarande, tvåtusen år senare, frågande.

Inför utställningen skrev SvD:s musikreporter Harry Amster en personlig text om sitt komplicerade förhållande till Jesus. Harry Amster är uppväxt i en judisk familj i Sverige och upplevde under hela sin uppväxt Jesus som någon som försvårade hans tillvaro avsevärt. Att mycken antisemitism kommer ur det faktum att det var judarna som dödade Jesus fick Harry Amster erfara. Och han ville protestera redan som ung:

Förresten, detta ältande om att vi dödade honom. Han återuppstod ju, för Guds skull. Det var väl bra? Tydligen inte.

Judiska museets utställning placerar Jesus i det politiska, sociala och religiösa sammanhang han verkade i. Utställningen vill lyfta fram honom som jude. Han var inte, som antisemiter gärna vill framhålla, en person som angrep judar. Han var själv en jude som kritiserade rådande tolkningar av de heliga skrifterna. Skrifterna i sig var han trogen, som vilken jude som helst.

Juden Jesus, som sagt. Fri att tolka, fri att till och med bygga en världsreligion kring eller fri att bara betrakta som en historisk person.

Den tredje bilden är bara någon vecka gammal. Jag var i Norrmalms kyrka i Borås och lyssnade på Lars Björklund, kaplan på Sigtunastiftelsen och tidigare sjukhuspräst. Han berättade bland annat om sina möten med svårt sjuka barn och deras av sorg svårt lidande föräldrar. Lars Björklund markerade vikten av att vara öppen i sådana situationer, öppen för den utsatthet som döden innebär. Lars Björklund har skrivit om Jesus ensamhet i Getsemane, när han var som mest förtvivlad och lärjungarna somnade. Det, menar Lars Björklund, är varje människas erfarenhet i det allra svåraste. ”Ingen kan följa med in i ångesten eller döden.” Men med hjälp av berättelsen om Jesus kan vi som vill trösta förstå att det är så, och den som sörjer kan känna sig lite mindre ensam. Det finns en Jesus för alla.

Utställningen Juden Jesus på Judiska museet i Stockholm pågår ända till den 30 september.

Helle Klein har nyligen bytt yrke. Hon är numera tillträdande chefredaktör för Dagens Arbete.

Harry Amsters mycket annorlunda och mycket läsvärda text om Jesus och judendomen finns på svd.se

Stefan Eklund, chefredaktör
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons