Annons

Var tredje ny skida på glid mot Mora

Vasaloppet är världens största skidtävling – och en riktigt bra affär för sportbranschen. Milda vintrar går en tredjedel av landets försäljning av längdskidor till Vasaloppsåkare.
Sport • Publicerad 4 mars 2011

Skidbranschen hade flera magra år då det varit barmark i större delen av Sverige.

– Förra vintern och årets vinter har varit snörika och lockat många att åka skidor. Det har märkts på försäljningen. Det har varit svårt att få fram skidor till alla köpare eftersom det även varit riktig vinter i stora delar av Europa. När försäljningen nådde sin botten för två-tre år sedan såldes drygt 70 000 par längdskidor. I vinter lär den totala försäljningen landa på minst 120 000 par, uppskattar Lasse Jonsson på Sportmarket, generalagent för flera stora skidmärken.

Annons

Tidningen Sportfack gör regelbundna sammanställningar av skidförsäljningen.

– Av de kontakter vi har med branschen så har årets försäljning av längdskidor varit mer än dubbelt så stor som en normal vinter, säger chefredaktör Anders Willners.

För sporthandlarna i Dalarna är Vasaloppsveckan årets höjdpunkt.

– Det kommer ju närmare 60 000 åkare som alla behöver valla, nya handskar och annan utrustning. Enligt handlarna är Vasaloppet lika viktigt som julhandeln, säger Anders Willners.

Så väl förberedda är åkarna

Den genomsnittlige deltagaren i Vasaloppets vintervecka har åkt 33 km på skidor och genomfört cirka 2,6 timmars övrig träning varje vecka under tremånadersperioden före sin insats i Vasaloppsspåren.

De som åkte det nio mil långa Vasaloppet hade åkt dubbelt så mycket skidor per vecka (41 km) jämfört med de som åkte det tre mil långa Tjejvasan (22 km).

Det visar en undersökning som genomfördes i samband med förra årets Vasalopp, då det liksom i vinter varit gott om snö i större delen av landet.

Enligt skidbranschens beräkningar har närmare hälften av de cirka 60 000 som åker något av loppen under Vasaloppsveckan köpt nya skidor inför sin skidfärd till Mora.(TT)

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons