Så slår finanskrisen mot idrotten
Nu börjar arbetet med att dra in pengar till nästa säsong – mitt under pågående finanskris.
– Hade det inte varit för det ekonomiska läget hade vi nog redan varit i gång, säger Sten Strinäs i Elfsborg.
Han och Marcus Hedelin jobbar med marknadsfrågorna på heltid. De har hjälp av Mathias Svensson och i mån av tid även av Stefan Andreasson.
Intäkterna bör öka
När jakten på nya miljoner påbörjas i slutet av veckan finns finanskrisen med som ett orosmoln på den gulsvarta himlen.
– Det är lite spänt, men även förväntansfullt, säger Strinäs.
Det är tydligt vilka argument Elfsborg kommer att använda för att behålla sina sponsorer.
– Vår verksamhet är inte bara ett självändamål, vi vill påtala vad den betyder för Borås och boråsarna. Och om vi skall kunna behålla den kvaliteten vi har på spelartruppen krävs det att sponsorsintäkterna ligger fast – eller ökar, säger Strinäs, och tillägger:
– Men vi har förstås samtidigt stor respekt för företagens ekonomi.
I år har 350 företag stått bakom Elfsborg. Ännu så länge har Strinäs inte hört om några avhopp.
– Det viktiga är att skaffa fler företag. Det behöver vi.
Längre kontrakt
Han är väldigt nöjd med hur klubben har använt Borås Arena.
– Vi har lyckats med produkten, och anpassat oss bra. Innan arenan byggdes hade vi sponsorsintäkter på 14,5 miljoner kronor. Det har gått väldigt bra sedan dess.
Elfsborg sålde sponsorspaket på tvåårsbasis perioden 2007–08.
Däremot är det dåligt med företag som har löpande avtal även över 2009.
– Men vi söker två- eller treårskontrakt inför kommande period. Det är ett ruskigt viktigt arbete vi har framför oss.