Annons

Oro inför premiären: "Varit supertufft"

Det skulle ha blivit STCC:s nystart. Men virusutbrottet omkullkastade alla planer. Nu försöker alla inblandade få hjulen att börja rulla igen.
STCC • Publicerad 2 juli 2020
Rob Huff visste inte om han skulle lyckas ta sig till tävlingen i tid.
Rob Huff visste inte om han skulle lyckas ta sig till tävlingen i tid.Foto: Jonas Dagson /TT

2020 var året då STCC skulle resa sig efter konkursen 2019. Men så kom corona. Uppskjutna lopp, inställda tävlingar och nu tävlingar utan publik. Det blir en kamp att ro den bantade säsongen i hamn.

– Vi har mindre pengar att jobba med efter förlorade reklamintäkter. Det är tufft för alla, erkänner Micke Bern, vd för STCC.

Annons

Och förarna berättar om den pressade situationen.

– Det har varit supertufft. Kanske det tuffaste året någonsin att få ihop någonting. Man försöker skära i alla kostnader som går, säger Andreas Ahlberg, som kör för Kågered Racing.

"Sjukt mycket"

– Det har påverkat sjukt mycket. Vid tillfällen trodde jag inte det skulle gå att få ihop det, säger Oliver Söderström hos Lestrup Racing.

Pandemin får också andra effekter. Lestrup Racing har satsat stort och tagit in Rob Huff, tidigare världsmästare i WTCC, som sin nya toppförare. Han är tänkt att utmana Robert Dahlgren som titeln. Han bor i Dubai.

– Gränsen öppnade för fem dagar sedan. Innan dess visste jag inte om jag skulle kunna komma hit över huvud taget, berättar han.

Kasta in handuken

Ett annat team som drabbats är Brink motorsport. För några dagar sedan fick Fredrik Blomstedt kasta in handuken då han inte fick ihop pengar för säsongen. Nu jagar teamet en ersättare till sin tredje bil. Någon som kan komma med de pengar som behövs för att driva bilen i tävling. På Gelleråsen testkörde Martin Kudzak. Men det är inte klart om han klarar att få ihop sin budget.

Ett annat team som drabbats är PWR Racing. De har många långsiktiga partners och har inte drabbats så hårt vad gäller sponsorer. Men de samarbetar med Seats prestandamärke Cupra som har fått problem att leverera sina nya bilar till Sverige.

– I och med att Cupra i Spanien stängde ner helt stannade bilproduktionen av, säger Daniel Haglöf, VD och teamchef.

Det har lett till att teamet i dag inte har alla bilar på plats. För att de skulle ha en av sina nya bilar att köra i Karlskoga tog fabriken i Spanien delar från sin egen testbil. Bilen anlände för två dagar sedan och regerande mästaren Robert Dahlgren har under testdagen kört runt i en helt vit bil utan sponsormärken. De hann inte göra bilen i ordning.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky, teamets andra förare, har fått köra förra årets bil medan den tredje föraren Poker Wallenberg vankade runt i depån utan någon ratt att ta tag i.

Publikfria tävlingar

Annons

Också banägarna drabbas. Efter konkursen av STCC 2019 fick de en mer aktiv roll som arrangörer.

– Nu ska vi arrangera en publikfri tävling. Vi kommer att gå med förlust, men vi vill göra det för att hjälpa sporten, säger förre STCC-mästaren Richard Göransson, numera ägare av Gelleråsen Motorstadion.

Under torsdagen kördes den första testen på Gelleråsen utanför Karlskoga. Premiären sker, för första gången, på samma banan den 15 och 16 augusti. Som sagt, utan publik.

Fakta: STCC-kalendern 2020

Det kommer att koras tre lopp varje racinghelg. Totalt 12 lopp.

15–16 aug – Gelleråsen, Karlskoga

28–29 aug – Skellefteå

2–3 okt – Mantorp Park

9–10 okt – Ring Knutstorp

Källa: STCC

Fakta: STCC-kalendern 2020

1 Robert Dahlgren Cupra TCR PWR Racing

7 Oliver Söderström VW Golf GTi TCR Lestrup Racing Team

12 Rob Huff VW Golf GTi TCR Lestrup Racing Team

19 Mikaela Åhlin–Kottulisnky Cupra TCR PWR Racing

20 Mattias Andersson Honda Civic R TCR Honda Racing

21 Andreas Ahlberg VW Golf GTi TCR Kågered Racing

22 Albin Wärnelöv Hyundai i30 N TCR Experion Racing Team

51 Hannes Morin Audi RS 2 LMS Brink Motorsport

59 Peter Poker Wallenberg Cupra TCR Poker Racing for Charity

71 Tobias Brink Audi RS 2 LMS Brink Motorsport

45 Emil Persson VW Golf GTi TCR Kågered Racing

48 Mikael Karlsson VW Golf GTi TCR Kågered Racing

91 Magnus Gustavsen Audi RS 3 LMS Brovallen Design

Casper Elgaard Honda Civic R TCR Massive Motorsport

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons