Kort och dramatiskt rally att vänta

Bilsport Artikeln publicerades
Miriam Walfridsson och Anders Gröndal är redo för Rally Sweden även om väderförhållandena för vinterrallyt inte är de bästa.
Foto:Privat
Miriam Walfridsson och Anders Gröndal är redo för Rally Sweden även om väderförhållandena för vinterrallyt inte är de bästa.

Kartläsaren Miriam Walfridsson pratar om ett krisläge för Rally Sweden. Delsträckor har strukits och det är tjällossning i de värmländska markerna.

Det varma vädret har kortat av det svenska rallyt rejält. Förhoppningsvis – om den kyla som meteorologerna säger ska komma verkligen kommer – kan de tävlande köra 240 kilometer rally av de ursprungliga 321.

Det skulle innebära att det fortfarande delas ut fulla VM-poäng, och att det går att kora en värdig vinnare.

– Arrangörerna måste ju tänka på säkerheten och att ambulans kan ta sig fram och på vissa ställen är underlaget så dåligt att det inte går, säger Miriam Walfridsson från Molla.

– Jag har precis kommit tillbaka från rekognosceringen och jag skulle ljuga om jag sa att förutsättningarna är goda. Det här ska ju vara ett vinterrally och vi kör med spikdäck med sju millimeter utstick. Du kan ju tänka dig själv hur mycket som blir kvar av dubbarna när man kör på grus. I värst fall finns det inget kvar när ispartierna väl kommer.

Miriam Walfridsson, som tävlar ihop med den norske föraren Anders Gröndal, tror att erfarenhet och mångsidighet kommer att spela stor roll när tävlingen avgörs.

– Jag tror inte att de här omständigheterna gynnar någon, men vissa är kanske mer allround och har lättare att hantera läget. Vår klass WRC2 är årets getingbo i rallyt och det finns väldigt många ekipage som kan hamna på pallen. Vi är ett av dem.

Fjolårets rally blev det tätaste i modern tid.

Det skiljde bara 4,6 sekunder – omräknat till 162,84 meter – mellan de tre ledarbilarna inför den avslutande kortsträckan. Till slut var det Sebastien Ogier som vann, före belgaren Thierry Neuville och norrmannen Andreas Mikkelsen.

Fjolårets VM-tvåa Jari-Matti Latvala tvingades bryta då, och bröt även årets premiär i Monte Carlo.

– Jag älskar att köra på snö. Det är ingen tvekan om att det är svårare att åka till Sverige utan poäng än det skulle ha varit efter ett bra resultat i Monte Carlo. Men det är inget att göra åt nu. Det positiva är att jag nu får en bättre startplacering, säger Latvala.

Rally Sweden invigs i dag men tävlandet drar igång först i morgon.

Fakta

Svenska förare i svenska rallyt

WRC2/RC2: Pontus Tidemand, Skoda, Fredrik Åhlin, Ford, Emil Bergkvist, Citroën.

RC2: Thomas Thunström, Citroën, Johan Kristoffersson, Skoda, Mattias Jirvelius, Ford, Lars Stugemo, Ford, Glenn Ström, Skoda, Joakim Roman, Citroën, Fredrik Alsdal, Ford.

RC4: Mattias Adielsson, Peugeot, Daniel Röjsel, Ford, Lasse Storm, Ford.

Visa mer...