Jernberg: "Nästa gång sker en dödsolycka"
Läkarna talade om änglavakt.
– Jag hade tur i dag, säger rallycrosstjärnan till BT.
Det har gått några timmar sedan ambulansfärden – efter det att Jernberg i full fart kört rätt in i en betonggrundad jordvall.
Han har fortfarande fruktansvärt ont.
– Ryggen gör så ont att jag vet inte vad. Men jag har fått hemlig medicin, så förhoppningsvis blir det bättre.
Hemlig medicin?
– Smärtstillande. Vita och röda piller. Något man tydligen inte kunde få tag i i Sverige. Men huvudsaken är att det hjälper.
Hur känner du dig?
– Omtumlad och öm. Men jag är ändå glad att jag kan stå här och prata i telefon.
Det läkarteam som undersökte Jernberg på söndagen noterade en kropp utan allvarliga invärtes skador – men som fått sig en rejäl smäll efter kraschen.
Ordentlig smäll
Olyckan, i den andra kvalomgången, var otäck.
Funktionärerna hade vinkat röd flagg för tjuvstart – något Jernberg inte hann uppfatta i jakten på ledande norrmannen Ludvig Hunsbedt.
Han berättar själv:
– Jag trodde Ludvig bromsade in för att han hade fått problem med bilen och inte för att han sett flaggan. Jag försökte köra om på innern. Det gick inte, utan vi krokade i och min bil vände runt. Jag hade runt 90 kilometer i timmen när jag gick rakt mot betongvallen.
Hann du tänka?
– Bara att ”det här kommer att göra riktigt ont, Michael, ta skydd”.
Det small ordentligt och den dubble SM-vinnaren landade på sidan.
Räddningspersonal var snabbt på plats och försökte försiktigt, men fort, att dra ut svensken. För samtidigt som man befarade ryggskador slog det eld från olja i stötdämparna.
– Det luktade bensin och alla blev rädda. Men det gäller ju att ta det försiktigt i fall ryggen är illa skadad.
Nu klarade sig Michael Jernberg med en blåslagen kropp – men tänker inte nöja sig med det.
Han säger:
– Nu måste vi gå vidare med det här. Vi måste bojkotta banor av de här slaget. Det är livsfarliga att köra på.
”Gesten är bra”
När även Morten Bermingrud (fick troligen dubbla benbrott) kraschade en stund efter Jernberg avslutades tävlingen i kaosartade former.
Två tunga olyckor som toppade flera mindre fick förarna i den tilltänkta A-finalen att bara köra runt banan i ren protest.
Michael Jernberg kunde stå vid sidan och se på:
– Poängställningen blir den samma, men gesten är bra. Nu är det upp till Fia, internationella bilsportförbundet, och de andra att sätta stopp. Den här banan är värst i Europa, men det finns fler som inte är långt efter.
Vad är värst?
– Det finns inga avkörningszoner. Betongvallarna som ligger utmed banan är livsfarliga. Nästa gång sker en dödsolycka.