Annons

Folkrace = folkfest!

Ännu en gång fylls Backabanan av förare, supportrar och buckliga bilar.
Sport • Publicerad 5 juni 2010
INGEN SLIPPER UNDAN. Några timmar före första kvalheatet radar deltagarna upp sig för den obligatoriska besiktningen. Säkerhetskraven tummas det inte på, men annars är det enklare att klara en folkracebesiktning än en mer traditionell hos AB Svensk Bilprovning.
INGEN SLIPPER UNDAN. Några timmar före första kvalheatet radar deltagarna upp sig för den obligatoriska besiktningen. Säkerhetskraven tummas det inte på, men annars är det enklare att klara en folkracebesiktning än en mer traditionell hos AB Svensk Bilprovning.Foto: Bengt Lagerstedt

Folkrace = folkfest.

– Det är en livsstil, säger skåningen Jerry Jönsson.

Annons

Redan efter lunch i går började de första av 140 anmälda ekipage rulla in i Skene. De kommer från alla väderstreck och att det kostar en semesterdag för exempelvis Jerry Jönsson med följe är inget problem.

Från hans hem i Furulund är det cirka 30 mils resa, men det är inget som stör.

– Det är en rolig bana här i Skene. Jag trivs här, säger Jerry Jönsson.

Det brukar gå bra då, eller?

– Det går som vanligt?

Att vinna är å andra sidan inte det viktigaste för de flesta folkracedeltagare. Det finns inga prispengar att tala om och som den viktigaste ingrediensen i tjusningen med folkrace anger Jerry Jönsson, som själv kör 15–20 tävlingar per år, något helt annat:

– Sammanhållningen i depån. Alla är kompisar med alla, även om det är fullt krig på banan.

16-åriga Lina Jönsson, dotter, har hängt med på många tävlingar och är numera själv aktiv.

– Jag körde in första juniortävling förra veckan. Det var tungt utan servostyrning, jag kämpade mig runt, berättar Lina, som står över eget tävlande i Skene men är desto mer engagerad som supporter.

Seniorklassen är den överlägset största. Bland alla Peter, Morgan och Anders i startlistan hittar vi också en Linda. Hon heter Abrahamsson, är 26 år, kommer från Timmele och kombinerar sin rallycrossatsning med just folkrace.

Annons

– Det är för att det är kul och för att de ger en möjlighet att träna. Det blir en helt annan tuffhet bland killarna. Många satsar på att trycka bort mig, de tycker att en tjej inte ska vara med i herrklassen, säger Linda med ett leende.

Det mekas och skruvas på alla hörn runt Backabanan. Tävlingsledaren Magnus Sturesson njuter av synen, men döljer inte sin besvikelse över att det inte är fler på plats.

– Vi har plats för 216 bilar i seniorklassen. För tio år sedan slogs folk om platserna, säger Magnus Sturesson.

Stigande kostnader – exempelvis kostar en bil numera 6 500 kronor i stället för 4 500 som för något år sedan – är en stark orsak till ett generellt minskande folkraceutövande i landet.

Hur tror du att det ser ut om tio år?

– Jag hoppas verkligen att det finns kvar, men vi måste komma på idéer och förnya oss, säger Magnus Sturesson.

Folkracefestivalen i Skene började i går kväll och slutar i morgon eftermiddag.

Målsättningen med sporten är att alla motorintresserade ska kunna vara med. Verksamheten ska hållas på en rimlig ekonomisk nivå.

Alla bilar är till salu för 6 500 kronor efter avslutad tävling, så det betalar sig dåligt att lägga ner för mycket kraft på sin bil.

Hastigheten får inte överstiga 80 kilometer per timme.

Folkraceidén härstammar från Finland och har funnits i Sverige sedan 1981.

Erik Jullander
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons