Sjuhärads Affärer

Så ska Sjuhärad få fler besökare

Borås Artikeln publicerades
Jonas Törndahl, vd för Åhaga, var en av föreläsarna som berättade om framgångsrika organisationer och besöksmål i Sjuhärad och hur de lyckats – vid en välbesökt träff i Simonsland.
Foto:Jan Pettersson
Jonas Törndahl, vd för Åhaga, var en av föreläsarna som berättade om framgångsrika organisationer och besöksmål i Sjuhärad och hur de lyckats – vid en välbesökt träff i Simonsland.

Envishet, gränslöshet och bra värdskap. Det var några av framgångsfaktorerna som besöksbranschen lyfte fram vid en träff i Simonsland.

Boråsregionens vuxenutbildning bjöd på torsdagen in till ett möte där besöksnäringens aktörer diskuterade hur Boråsregionen kunde öka attraktionskraften. Bakgrunden var ett EU-finansierat projekt, Kobra, som hade besöksnäring som ett fokusområde. För vuxenutbildningen handlade det om att säkra kompetensen till näringen.

– Vi vill diskutera hur vi får regionen att växa, utifrån besöksnäringens perspektiv, förklarade rektorn för vuxenutbildningen, Tina Lundell.

Och efter att kompetensmäklarna Klas Ekdahl och David Raja berättade om arbetet med att sondera kompetensbehovet hos näringslivet, så fick fyra framgångsrika representanter för besöksmål redovisa hur de lyckats skapa attraktiva destinationer. Besöksmålen eller -arrangemangen var Åhaga, Street art-festivalen No Limit, Kvarnen i Hyssna och det evenemang som varit på allas lappar – världscupen i Ulricehamn.

För alla som deltog framstod det tydligt hur viktigt det var att besöksmål uppstod tack vare att någon fick en mer eller mindre halvt galen men likväl gångbar idé. Och sedan hade kontakterna, organisationen och förmågan att driva denna idé i mål.

När det gäller Åhaga var det Lennart Rosengren som klev in den förfallna lokverkstaden, tog fram en fiol och fick en vision av ett musikens hus – som sedan också blev en event- och konferensanläggning. Vd Jonas Törndahl berättade med smittande entusiasm vägen från en liten verksamhet till en stor, när man började skapa en organisation med anställd personal. Det är också nyckeln för all besöksnäring framhöll han:

– Besöksnäring handlar mycket om ett ord: värdskap. Konsten att få människor att känna sig betydelsefulla.

Stina Hallhagen, projektledare för No Limit på Borås TME, framhöll vikten av att få ihop många olika kompetenser för att arrangemang skulle lyckas.

– Du måste ha en bra grundidé och du behöver kompetenser från flera olika håll som samarbetar.

Just nätverkandet och samarbete var något som Catharina Johansson, ”kvarnfru” på Kvarnen i Hyssna, framhöll också.

– Vi började nätverka tidigt, till exempel genom företagsamma kvinnor i Mark.

Annars vittnade hon om den uppförsbacke många entreprenörer möter med nya idéer: Hyssnaborna tyckte mest synd om dem – för vem skulle vilja åka till Hyssna? Och en kommunal tjänsteman dömde ut projektet.

– När vi kom med i White guide, undrade en del om tvingat dem att ta med oss. Om det här är en del av Sjuhäradsanda så tycker jag vi slänger den i papperskorgen, sa Catharina Johansson.

Efter 15 år är Kvarnen en framgångssaga som till och med kungen prisat. Störst intresse bland branschrepresentanterna väckte nog ändå Karl-Erik Claesson med nyss avslutade världscuparrangemanget. Han lyfte i ett anförande också fram vikten av bra värdskap, men också att sprida information via sociala medier, skapa en bra organisation, samarbeta med näringslivet och våga ta betalt.

Vid ett efterföljande panelsamtal med Ida Legnemark (V), Sebastian Andersson från Uport, Manda Schillerås från Turistrådet Västsverige samt Maria Landin från Borås TME diskuterades hur näringen skulle kunna stärkas ytterligare. Maria Landin framhöll vikten att helt strunta i kommungränser.

– Turisterna bryr sig inte om kommungränserna, det bör inte vi heller göra.

Hon lyfte också en idé att skapa en personalpool för timanställda i besöksnäringen. Vidare efterlyste hon att kommunalförbundet än tydligare lyfter besöksnäringen.

Fakta

Idéer för besöksnäringen från mötet

Personal är den viktigaste tillgången. Professionalisera och höj upp de som arbetar i sektorn.

Skapa en pool för timanställda i besöksnäringen.

Använd sociala medier och skapa ambassadörer som talar för besöksmålet eller arrangemanget.

Skapa ett attraktivare ”vardagsrum” av Borås centrum så att utsocknes vill åka hit.

Samarbeta mer över kommungränser, över gränser mellan professionella och ideella krafter.

Visa mer...