Byttorp har filmen
Mitt senaste fynd är Louis Malles mästerverk, Au revoir les enfants (Vi ses igen barn), som vann Guldlejonet i Venedig 1987.
Filmen är dubbelt intressant eftersom den också gett upphov till titeln på Quentin Tarantinos debutfilm, Reservoir Dogs från 1992, De Hänsynslösa på svenska.
En film med vissa nybörjarbrister måhända, men inledningsscenen där Tarantino själv, som Mr Brown, lägger ut texten om varför Madonnas Like a Virgin heter just Like a Virgin för Harvey Keitel, Steve Buscemi och de andra grabbarna i rånargänget är filmhistoria rakt av.
Så här var det. När Tarantino jobbade i filmbutiken Video Archives i Los Angeles i slutet av 1980-talet tröttnade man på den, för en amerikan åtminstone, så långa och krångliga originaltiteln och kallade helt enkelt Malles film för reservoir-filmen.
När sen Tarantino inte riktigt visste vad han skulle kalla sin debutrulle, ja, då fick det bli obegripliga Reservoir Dogs helt enkelt. Dogs, då? Jo, ett inlån från Sam Peckinpahs våldsamma Straw Dogs med bland andra Dustin Hoffman.
Malles film har för övrigt inga som helst likheter med Tarantinos rån-som-går-fel-epos utan är en semibiografisk skildring av en jesuitskola under den tyska ockupationen av Frankrike på 1940-talet.
En detalj som möjligen förstärkt Tarantinos önskan att, så att säga omvägen, låna från filmen skulle kunna vara att huvudpersonen heter – Julien Quentin!
Långsökt? Jo, egentligen. Men här talar vi om en annan slags grammatik.
Per-Axel Svensson