Backlash för 100 år sedan
Men högra handen ser lite hotfull ut, faktiskt, och vad är det hon håller i den? För kort för att vara en pensel. En stoppnål är det!
Bergh porträtterar inte heller Julia Beck vid staffliet. Hon läser en bok, och bakom hennes huvud syns en solfjäder. Bara Minna Carlson-Bredberg visar sig i sin yrkesroll, i ett självporträtt som utstrålar självförtroende. Tydligen lyckades hon med konststycket att kombinera den nya självständiga kvinnotypen med sedvanliga borgerliga dygder.
På 1800-talet hade de svenska konstnärinnorna en frihetsperiod som sammanföll med de dåliga tiderna i Sverige. Många män emigrerade – eller hade inte råd att gifta sig. I motsats till sina sydeuropeiska medsystrar fick svenskorna nu tillträde till målarskola – och till nakenmodell! Men när tiderna blev bättre kärvade det till sig. Utställningen talar om en ”backlash”, illustrerad av två Carl Larssonakvareller av hustrun, konstnärinnan Karin Larsson: Hon får ligga blek på sängen (Konvalescenten) och som husmor duka fram ett härligt bord (Till en liten vira).
Liten undran: Varför lät de två konstnärinnorna avbilda sig som borgerliga hustrur? Var det rentav deras eget val, ville de visa att de kunde ha många bollar i luften, för att tala 1990-tal? Och var den krökta handen Berghs sympatiprotest? Fan tro’t.
Catharina Miller