Underhållning - inte rock n' roll

Meningarna går isär om vem som skrev Gene Vincents största hit.
Nyheter • Publicerad 22 mars 2014

Gene och hans manager Bill ”Sheriff Tex” Davis står som upphovsmän till Be Bop a Luba. Men det hävdas att låten egentligen skrevs av Vincent och Donald Graves. De möttes på ett sjukhus efter Gene varit med i en mc-olycka. Davis ska sedan ha köpt rättigheterna för 50 dollar. Ett bra pris för en låt som ligger på plats 103 på Rolling Stones lista över ”500 greatest songs of all time”

Att göra en låtlista för Peter Jezewskis show är onödigt. Och omöjligt. Det skulle ta all plats. Över 50 låtar mellan åren 1955 och 1965 plus självklart några Boppersfavoriter avverkas på tre och en halvtimme. Några klassiker fattas, andra är okända för undertecknad och somligt kunde strukits. Men det är i sanning en imponerande kavalkad med allt från Barry Mann och Paul & Paula till Eddie Cochran och Neil Sedaka. Handklappen är igång första låten. Alla ropar att de mår bra när Peter frågar. Både första och andra gången.

Det låter bra också. Efter snart fyra decennier i branschen åker Peter Jezewski naturligtvis inte ut på vägarna med några amatörer. Inga halvhyggliga covermusiker här inte. Det är show och tajt, inte afterski. Doowoppen, basrösterna och varenda riff och räka sitter som en smäck. Man byter plats framför mikrofonen och instrumenten vandrar mellan musikerna. När Jezewski är ute och byter kläder låter det minst lika bra som när han är på scen. Det är demokratiskt. Alla får plats. Även damerna. Amanda Meir sätter några fina ballader och körtjejerna tar lika mycket plats som grabbarna. De imponerar. Men det är show, inte konsert. Det är underhållning, inte rock’ roll. När kompgitarristen går ner på knä redan i andra låten är det för vår skull, inte för sin egen. Å andra sidan har det inte heller utlovats något annat.

Men kanske är det därför tre och en halvtimme med paus blir lite för långt. Att underhålla med hjärta och smärta är något annat än att utstråla det. Att roa med rock är något annat än att röja. Peter och hans band når aldrig riktigt hela vägen ut. Det bränner till ibland. Men inte hett nog. Man glömmer lätt att många av artisterna som gjorde originalen var rebeller. Att Gene Vincent fick böta 10 000 dollar för obscent uppträdande är visserligen bara ett rykte. Men då var musiken på riktigt. Igår var den på låtsas.

Anders Nygren

Be Bop a Luba – Back to the fifties med Peter Jezewski och tiomannaband

Plats: Åhaga