Annons
Nyheter

Pulp hör hemma på de stora scenerna

Pulp bildades redan 1978, men hade sin storhetstid under 90-talet med hits som Common People och Disco 2000.
Nyheter • Publicerad 14 augusti 2011
Foto: Anton Hedberg

Efter releasen av albumet We Love Life 2001 valde dock medlemmarna att ta paus från både varandra och karriären. Och sedan blev det tyst.

Sångaren Jarvis Cocker hade visserligen en mängd olika sidoprojekt, bland annat tillsammans med profiler från Air och Radiohead, och solodebuterade senare med albumet Jarvis. Fast, hur historien om Pulp skulle sluta anade nog egentligen ingen.

Annons

Men nu, tio år senare har gruppen försonats och gjort gemensam sak - packat ned sin hitspäckade historia i en och samma setlist och gett sig ut på vägarna i Europa. Hittills har de bland annat besökt Isle of Wight Festival, Reading Festival och Primavera Sound, och efter stoppet i Göteborg ska de vidare till Oslo, Budapest och Portugal.

Det skulle kunna vara en utdömd satsning, en resa utan annat syfte än att påminna det egna egot om forna tiders framgångar. Men konserten på Way out West avslöjar vad alla rapporter från tidigare framträdanden redan skvallrat om.

Jarvis Cocker och Pulp hör fortfarande hemma i rampljuset, på de stora scenerna. Låtar som Razzamatazz, This is Hardcore, Do You Remember The First Time och Different Class har alla åldrats med påtaglig värdighet, på samma sätt som frontfiguren själv.

För visst står det klart att allt kretsar kring Cocker, som inte bara verkar oförskämt vital för sin ålder utan dessutom visar prov på busig lekfullhet, dynamik och skämtsamt improviserade mellansnack. Som verkar genuint lycklig över att fått ihop sitt band igen.

Det är imponerande. För visst har de spelat den här repertoaren hundratals gånger förut, om än inte i exakt den här ordningen. För visst har de redan vänt ut och in på varenda ord och ackord för att hitta nya sound och uttryck. Tio års vila från materialet kan inte alltid råda bot på sådan leda.

Men så har uppenbarligen hänt i det här fallet.

Och så, när introt till Common People tar fart exploderar allt. Noah and The Whale's violinist Tom Hobden tar plats på Flamingoscenen och publikens extas når snabbt helt nya nivåer, till och med med Way ot West-mått mätt.

Karin Bengtsson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons