Pilgrimsfärd i Gandhis spår
Då och då behöver man bli påmind om att höja blicken och betrakta sin egen tid i ljuset av en annan. Sextio år efter mordet på den indiske ickevåldsfilosofen Mahatma Gandhi, fortsätter hans idéer både att inspirera och provocera. I den första fullskaliga svenska biografin över Gandhis liv Mahatma – eller konsten att vända världen upp och ner (Ordfront) följer författaren och indienkännaren Zac O?Yeah i fotspåren av en man som i början av nittonhundratalet lyckades omtumla en hel värld.
Gandhis liv sträcker sig över åtta decennier av turbulent världshistoria som märkta av kolonialism och imperialism fortfarande fäller skuggor över dagens världsordning. Och visst svindlar tanken. Att det där och då rymdes långt mer radikala idéer om freds- och konfliktlösning än vad vår egen samtid någonsin skulle kunna frambringa.
I ett tidevarv där terror och våld är vardag för stora delar av världens befolkning skulle den ickevåldsfilosofi som Gandhi förespråkade kunna kännas avlägsen. Men enligt O?Yeah är Gandhis idévärld tvärtom mer levande än någonsin.
Det krävs ett visst mått av mod för att ge sig i kast med att tolka en av vår tids mest mytomspunna gestalter. Med böcker som den indiska reseskildringen Guru (2004) och den något galna framtidsdeckaren Tandoori älgen (2006) har O?Yeah gjort sig känd för sin egensinniga berättarstil.
Även i den här boken tänjer, spretar, vågar han genom att låta det egna jaget fungera som berättelsens katalysator. Ett jag som tillåts göra ironiska krumsprång och bisarra utvikningar. Och de människor (museivakter, avlägsna släktingar, namnkunniga forskare och kända författare) han under resans gång bjuder in till samtal och diskussioner om Gandhis liv förvandlas finurligt till textens medskapare.
Det är den ofta problematiska myten om Gandhi som en helgonpolitiker O?Yeah säger sig vilja ta i tu med. Han vill gå bortom de romantiserade klichéerna genom att beskriva människan Mohandas Karamchand Gandhi mot fonden av den plats och tid i vilken han verkade.
Men summan av den långa pilgrimsfärden i Gandhis fotspår, från födelsestaden i Porbandar i Gujarat till Dehli där han mördades den 30 januari 1948, blir ändå snarare beundrarens än kritikerns. Till och med tillrättalagt och konventionell känns det bitvis när O?Yeah (om än inlevelsefullt) återskapar verkliga händelser och dialogväxlingar ur Gandhis liv.
Istället är det är när O?Yeah i sina frågor finner egna bottnar som texten bränner till. ”Det är möjligt att jag berörs eftersom jag minns hur det var att växa upp som finsk i Sverige, där ens namn kunde vara nog för att få en knytnäve upp i ansiktet”, skriver han.
Och jag önskar han skrev mer om de beröringspunkter som rör sig över århundraden och gör Gandhis uppror mot diskriminering och rasism lika aktuella idag som då.
För slutligen är det O?Yeah?s övergripande ambition som berör. Det är inte bara ytterligare en levnadsskildring han vill skapa. Istället vill han återvinna historien, återupptäcka platser, återberätta händelser, spåra idéerna som fortfarande värker i den indiska vardagen, vår tid, tätt, tätt under ytan.
Det faktum att världen nu, precis som då, behöver vändas om, skakas om, börjas om är berättelsens drivkraft. Och att konsten att vända världen upp och ner faktiskt kan rymmas i oss alla.
Hanna Larsson