Dramatisk operaresa
Satsningen på mindre turnéuppsättningar i Göteborgsoperans regi forsätter. Med utgångspunkt från Skövdescenen har säsongens andra spännande föreställning där nyligen haft premiär.
Efter Fridas visor följer således nu en exposé i ord och toner över kända operaarior – Sköna sånger, som blir en resa i operans dramatiska värld. Fyndigt sammanhållen med muntlig presentation av var i handlingen vi kommer in.
Det pedagogiska greppet fungerar utmärkt i sin personliga utformning, även om ett enstaka privat vittnesbörd inte hör hemma på en operascen. Där är det musikens egen dramatik som bör gälla.
Och härvidlag gav föreställningen full utdelning. Till Bernt Wilhelmssons nakna men följsamma pianoakompanjemang sjöng och agerade mezzosopranen Anette Bod och tenoren Tomas Lind med glödande intensitet. Det är alltid imponerande att komma nära en operaröst som är inställd på full volym.
I detta fallet kan man möjligen säga att lokalen var lite för trång för dessa expansiva rollröster som hör till Hertigen, Cherubine, Nemorino, Charlotte, Cavaradossi, Othello och Desdemona, Carmen och don José.
Hatets och kärlekens, såväl som sorgens och lyckans känslostormar fick rasa fullt ut genom de sju operaödena.
Föreställningens lyckade höjdpunkt kom med ett längre utdrag ur Carmen, där nyckelscenerna iscensattes med de professionellt fullfjädrade artisternas hela kapacitet.
Helen Axelsson