Annons
Nyheter

Anna Odells verk avslöjade föraktet för konsten

Konstfacks vårutställning
Konstfack/Höglagret, Hägersten, Stockholm
Pågår t o m 24 maj
Nyheter • Publicerad 14 maj 2009
Den kritiserade konstfacksrecensenten Anna Odell visar upp sitt verk med ett iscensatt självmordsförsök under Konstfacks vårutställning.
Den kritiserade konstfacksrecensenten Anna Odell visar upp sitt verk med ett iscensatt självmordsförsök under Konstfacks vårutställning.Foto: Scanpix

Luften är kvav i de små, svarta boxarna där Anna Odells videoinstallationer visas. Odells verk Okänd, Kvinna 2009-349701 har fått ett helt eget rum på Konstfacks vårutställning. Det behövs. I korridoren utanför köar journalister, konstvetare och studenter för att se vad det är Anna Odells verk har landat i. Och för att försöka förstå om hennes agerande i vintras var motiverat.

Det var den 21 januari som Anna Odell spelade psykotisk på Liljeholmsbron i Stockholm och blev intagen på St Görans psykakut. Händelsen ledde till en våg av protester, inte bara mot Anna Odell, utan lika mycket mot Konstfacks utbildning och handledning av studenter. Men det fanns skribenter på dagstidningarnas kultursidor som inte ville fördöma verket utan att först ha sett vad utställningen skulle visa.

Annons

Verket består av fyra filmer som rullar samtidigt. Odell har dokumenterat stora delar av den konstnärliga processen: sina förberedelser inför aktionen, händelserna på Liljeholmsbron och hur hon avslöjar bluffen för en överläkare. Starkast är utan tvekan videoupptagningen från bron, där Anna Odell balanserar på gränsen mellan vad som är performance och vad som är civil olydnad. Samtidigt visar filmen en annan slags balansgång: den mellan att vara frisk och att vara sjuk.

Anna Odell vill med Okänd, Kvinna 2009-349701 visa hur maktlös och rättslös man kan bli som patient i den slutna psykiatriska vården. Hon riktar hård kritik mot metoderna inom psykiatrin. Men tyvärr saknas det kärnmaterial som hade behövts för att göra verket övertygande. Vi vet att Anna Odell blev lagd i bältessäng, där är hon överens med läkarnas journaler. Men varför? Odell hävdar att det var i onödan, att det var trots att hon inte gjorde något stort motstånd. Men hon visar inga bevis från tiden hon låg inlagd på akuten.

Kanske är medias hantering av Konstfacksskandalerna ändå lika märkvärdig som Anna Odells verk i sig. För både journalister och bloggare har varit helt ovilliga att invänta verkets färdiga resultat innan de fällt sina omdömen. Istället har media tillåtit det hat som riktats mot Anna Odell, och den moderna konsten i stort, att ta plats. Samtidigt som Anna Odell vill visa hur vården kan fungera, har hennes agerande också avslöjat ett förakt mot den konst som kostar samhället pengar. Och en skräck för den konst som agerar utanför lagens gränser.

Det är plågsamt uppenbart att Anna Odell står ensam mitt bland de svåra frågor som hon har väckt och fortsätter väcka. Rektor Ivar Björkman valde att inte ens kommentera Anna Odells verk på vernissagens i tisdags. En mer frånvarande och tafatt rektor för en högskola för modern konst har Sverige sällan sett. Att Anna Odells verk har brister är lätt att tolka som frånvaro av konstnärlig handledning från Konstfacks sida.

Hedvig Weibull

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons